Jamii – Dansk fintech med fokus på impact i Afrika henter million investering
Foto: Jamii.one
Den danske fintech startup, Jamii.one har netop lukket en investeringsrunde med hjælp fra Heyfunding. Vi har taget en snak med founder og CEO, Charlotte Rønje, som fortæller lidt mere om Jamii samt hele investeringsforløbet.
Hvem er Jamii?
“Ordet Jamii kommer fra Swahili og betyder community/fællesskab. Vi er en fintech løsning til de befolkningsgrupper (særligt kvinder i Afrika), der ikke selv har adgang til kapital, forsikring og banker. I mange befolkningsgrupper sparer man nemlig penge op sammen (ofte opbevarer man pengene i en lille fysisk metalkasse). Man mødes hver anden uge og noterer alle sine finanser i en bog.
Foto: Jamii.one – A savings group meeting
Jamii.one er et gratis bogføringssystem til opsparing grupper. Med Jamiis app kan grupperne registrere alle deres “medlemmer”, og her kan man så notere og registrere alle posteringerne. Alle gruppens medlemmer kan tilgå de online registreringer og opbygge en kredithistorik. Jamii.one fungerer markedsplads for at forbinde brugere til finansielle ydelser på baggrund af denne data.
Lige nu har vi en lokal MFI med som partner – vores ambition er at få bankerne med. MFI’en har indtil videre givet 74 lån til kvinder, der ellers ikke ville kvalificere sig til lån. MFI’en bruger vores data til at se, at kvinderne er i stand til at spare op, holde styr på deres kapitaler, osv., og på den måde sikre sig, at kvinderne er i stand til at betale tilbage. Jamii.one brugere har haft en imponerende 99,9% tilbagebetaling rate.
Vores app bliver anvendt i 24 lande, men vi har særligt fokus på Etiopien, hvor vi er blevet anerkendt af staten. I Etiopien har kun 10% af befolkningen adgang til banker. Herudover har vi partneret op med 20 internationale NGO’er, og vi er udvalgt af FN, UNCDF, som digital platform til at give 18,000 flygtninge i Etiopien adgang til finansielle services.”
Foto: Jamii.one – Savings group with Jamiipay app
Hvordan har Jamii tidligere rejst investeringer?
“Vi fik vores første kapitalindsprøjtning i december 2018 i form af en Innobooster, som var en vigtig anerkendelse af projektet på det tidspunkt. I maj 2019 fik vi så vores første investering på ca. 1 mio. kr. Pengene kom fra personer vi kendte, men begrebet “Friends, Family & Fools” ville bestemt ikke være dækkende, for alle fire havde tunge, relevante professionelle baggrunde, hvilket var værdifuldt i forhold til vores virksomhed og forretningsidé – og er det stadig den dag i dag.
I februar 2020 modtog vi endnu en Innobooster, og dagen efter Corona lukkede Danmark (marts 2020) modtog vi en investering på 1,35 mio. kr. Alle oprindelige investorer gik med videre i runden sammen med en norsk bæredygtig investeringsfond. Faktisk skulle en institutionel investor også have været med, men sprang fra dagen før underskrift, da nyheden om nedlukningen kom ud, i det de strategisk besluttede at rette kapital mod eksisterende portefølje i stedet for at udvide porteføljen. En forståelig ændring i strategi, men det siger noget om, at intet er sikkert før underskriften er i hus og om hvor uforudsigelige investeringsrunder er. For os betød det at vi meget hurtigere end forventet igen var ude og rejse yderligere kapital.
Så vi har allerede været igennem møllen et par gange, og vi har efterhånden fået samlet en rigtig god gruppe af kompetente mennesker, der virkelig kan gavne vores virksomhed.”
Foto: Jamii.one – Jamiipay app product image
Hvilken investor profil søgte Jamii til denne investeringsrunde?
“For mig er det super vigtigt at fokus er 50/50 på venture og impact – vi skal lykkes med at for hver gang vi har en “unit positive impact”, så giver det også en direkte indtjening. Kun på den måde kan vi skabe vedvarende positiv forandring. Hvis en investor kun har øje for halvdelen af ligningen, er det ikke det rette match.
Herudover er kompetencer også noget af det, jeg har ledt efter. Vores oprindelige investorer bidrog stor kompetence på det at skabe virksomheder, digital udviklingsstrategi, markedsføring, salg og ikke mindst finans, men vi mangler nogle i investor gruppen med erfaringer fra Afrika og nogle der virkelig kan se kommercialisering af ethvert foretagende, samt løse den svære opgave at være en markedsplads, der skaber værdi for begge sider – og det må man sige, vi har fundet!
Vi får tre nye investorer ind. Nordic Impact Funds som har fokus på tech, der skaber impact for de fattigste i Østafrika, og så får vi to private investorer med, hvor den ene har været ansvarlig for Mærsks Line i Mozambique i tre år. Den anden har stor erfaring fra at havde stiftet flere virksomheder og er meget skarp på kapitalisering. Han arbejder hands on med de virksomheder, han investerer i, hvilket vil have stor værdi for der, hvor vi er lige nu.”
Foto: Jamii.one – Team selfie with Daniel Torp, Tigist Bezu and Charlotte Rønje
Hvad havde Jamii gjort for at finde investorer før I kontaktede Heyfunding?
“Vi prøvede det helt klassiske, hvor vi blev inviteret til at pitche foran en masse investorer, som så efterfølgende kunne stille os spørgsmål og snakke om vores case.
Det fungerede ikke rigtig for os af flere grunde. Modellen er ret ensidigt rettet mod at investorer skal tage stilling til en case, og ikke at startuppen skal tage stilling til investoren. For os er en investering et samarbejde. Det kræver, at det er personer med de rette kompetencer, og at der er kemi. For det andet er det ofte folk, der går ind med et ret begrænset beløb, hvilket bevirker, at der skal ret mange investorer ind, som igen giver en situation med for mange kokke. Endelig er Jamii.one casen ikke en standard case i Danmark. For mig at se er Jamii.one en frontrunner. Vi er en dansk fintech, med en teknologi der kan bruges i bl.a. alle afrikanske lande, som leverer resultater. En af de største familier inden for venture investering i USA har udtalt, at “tech i Afrika” bliver det næste store efter blockchain tech investeringer. Og direkte korrelation mellem profit og impact, vil i fremtiden være altafgørende for sikring af medarbejder tiltrækning, fastholdelse og motivation i en tid, hvor der bliver hård kamp om kvalificeret arbejdskraft. I konventionelle danske investerings situationer bliver vi hurtigt opfattet som en halv NGO og værdiansat derefter. I internationale situationer oplever jeg, at Jamii bliver anset bare som en fintech, skabt på fremtidens principper.”
Foto: Jamii.one – User Serkalem in her coffee business, saved by a loan she received
Hvordan blev Jamii bekendte med Heyfunding?
“Det var vel igennem vores netværk. Det var Heyfundings bestyrelsesformand Janus, der anbefalede os at kigge nærmere på Heyfunding, fordi I lige netop adskiller jer fra det klassiske pitch event med en masse tilfældige investorer og en uendelig strøm af startup cases.
Jeg må indrømme, at jeg var en smule skeptisk i starten – og jeg orkede ikke rigtig “endnu en omgang”, men det viste sig at være det hele værd, for to af de investorer, vi har fået med, er Heyfundings fortjeneste.”
På hvilke områder adskilte Heyfunding sig fra andre BA netværk, Jamii har været i kontakte med?
“Heyfunding lavede meget forarbejde inden de begyndte at række ud til investorer. Niels brugte en del energi på at lære vores virksomhed og behov at kende, hvilket gjorde, at han kunne lave en skræddersyet liste med investorer, der var relevante i forhold til de behov, vi havde. Og så tog Heyfunding også den indledende dialog, hvor de talte vores sag overfor de investorer, de havde udvalgt.
Jeg var ikke på ét tidspunkt i tvivl om, at Jamii var en vigtig case og en prioritet for Heyfunding, og det gav virkelig en følelse af tryghed og seriøsitet. Heyfunding har et imponerende netværk af gode investorer. Det kombinerer de med match-making mellem casen og investoren, så de ikke spilder nogens tid. Endelig er due diligence af mulige investorer vigtigt for mig. Det var en stor hjælp at Heyfunding havde lavet forarbejdet for mig.”
Hvad skete der efter Heyfunding introducerede jer til jeres investorer?
“Det gik faktisk rigtig hurtigt fra første introduktion til, at investeringen var lukket. Heyfunding havde jo sørget for den indledende dialog, så investorerne kendte allerede til det grundlæggende. Vi mødtes selv med investorerne tre gange, hvor vi kunne gå direkte ned i dybden, og herefter var underskrifterne sat.
En ting der kan være svært at skabe i investerings situationen er “urgency”. Det er næsten altid i investors interesse at trække tingene i langdrag, og det kan være svært at få lukket underskriften. Her var Heyfunding med til at sætte en ramme, der støttede op om en stram tidsplan, hvilket var en stor hjælp.”
Hvor meget funding har Jamii rejst i denne omgang?
“Vi har rejst 1 mio. fra investorerne + 1 mio. fra Vækstfonden, så det er vi rigtig glade for!.”
Hvad er næste step på rejsen for Jamii?
“Fundamentet er på plads, så nu går vi ind i skalering. Vi har bevist værdien af vores data med en tilbagebetalingsrate på 99,9% og skalerer nu op så mange flere brugere får adgang til finansielle services. Potential er enormt for både forretning og impact, og vi har store ambitioner.“