IP-Strategi for Startups: Nøglen til success
En IP-strategi er en vigtig del af jeres forretningsplan. Den beskriver præcis, hvordan I vil udvikle, beskytte, bruge og – vigtigst af alt – kommercialisere jeres immaterielle rettigheder (IP), så jeres innovation kan opnå sin maksimale værdi.
IP findes i mange former, herunder patenter, varemærker, design, forretningshemmeligheder og ophavsret.
Den type IP, som en startup genererer, og den IP, der bedst understøtter en startups forrentningsplan, er unik og vil udvikle sig i takt med virksomheden. Derfor er det vigtigt at træffe strategiske beslutninger, så jeres IP understøtter jeres kommercielle mål.
IP kan være en vigtig drivkraft for en startup virksomhed, og IP-strategien skal derfor være en integreret del af forretningsplanen og ikke et supplement.
I denne artikel diskuterer Potter Clarkson, hvorfor en stærk IP-strategi er afgørende for en virksomheds succes.
Læs artiklen her: IP-Strategi for Startups
IP starter pack for food businesses
Fødevare- og drikkevareindustrien er en bred sektor og omfatter virksomheder, der fokuserer på traditionelle landbrugsmetoder, og virksomheder, der udvikler banebrydende nye fødevarer eller nye (og måske funktionelle) ingredienser. Fødevareindustrien omfatter også virksomheder der udvikler nye processer til fremstilling af nye produkter eller processer der transformerer lavværdi sidestrømme til produkter af høj værdi Målgruppen er lige så varieret; nogle produkter sælges direkte til forbrugerne, mens andre sælges til store virksomheder tidligt i forsyningskæden. Selv om disse forskellige typer virksomheder vil stå over for forskellige udfordringer, er der også en række problemstillinger, de har til fælles.
Det er velkendt, at føde- og drikkevareindustrien er et af de mest konkurrenceprægede markeder. Det er derfor afgørende, at føde- og drikkevarevirksomheder har en god forståelse af deres IP (immaterielle rettigheder), deres unikke konkurrencefordel, og hvordan de kan udnytte deres IP til at opnå en kommerciel fordel.
For eksempel har emballage og produktdesign stor betydning for forbrugernes genkendelse af et produkt eller brand. Når forbrugerne står over for et valg i et supermarked, vælger de ofte produkter alene på baggrund af deres udseende. For at kunne konkurrere på supermarkedshylderne skal føde- og drikkevarebrands derfor have en klar branding og en robust brandbeskyttelsesstrategi.
Derudover har det voksende fokus på bæredygtighed inden for fødevare- og drikkevareindustrien ført til en stigning i antallet af meget innovative fødevare- og drikkevareprodukter på markedet. Udvikling af sådanne produkter kræver en betydelig investering i forskning og udvikling og derfor er det ligeledes vigtigt at de grundlæggende samarbejdsaftaler er på plads. En klar IP strategi kan være med til at sikre et afkast af denne investering ved at forhindre konkurrenter i at bruge den nye og forbedrede teknologi uden tilladelse. Ligeledes kan en klar IP strategi sikre at rettigheder opnået under samarbejde med andre virksomheder eller universiteter sikres så godt som muligt.
Læs artiklen her: IP starter pack for food businesses