Bæredygtige investeringer i Danmark

Bæredygtige og impact investeringer er blevet det nye sort. Vi har taget en føler på markedet og en snak med en bæredygtig mikro venturefond.

Posted by Cathrine Schrøder on October 15th, 2020

Bæredygtige og impact investeringer stormer frem. Startups og virksomheder får mere og mere fokus på de bæredygtige løsninger, og investorer er i langt højere grad begyndt at satse på de bæredygtige startups. I denne guide ser vi nærmere på bæredygtige tendenser i Danmark, og så har vi taget en snak med MEGATREND INVEST - en mikro venturefond der udelukkende laver bæredygtige investeringer.

En status på bæredygtige investeringer i DK

Markedsdata

Selvom rapporten “Sustainable Development Report 2020” viser gode overordnede tendenser for bæredygtighed i Danmark, fortæller en anden rapport, lavet af +Impact by Danske Bank, os, at vi i Danmark kan klare os langt bedre, når det kommer til vores bæredygtige startups. I rapporten dykker de ned i 10 myter om bæredygtighed, som læseren enten får af- eller bekræftet. Samtidig dykker rapporten ned i argumenterne bag myterne.

Den 1. myte “The Nordic countries are global leaders within impact start-ups” viser os, at Danmark har lidt vej endnu, før vi kan være med til at sætte flueben ved denne udtalelse. Sverige er et af de nordiske lande, der gør det rigtig godt på bæredygtighed, og ellers kan vi med fordel tage et kig på London for at finde inspiration til vores eget danske impact økosystem.

Heldigvis får rapporten også aflivet nogle myter som “Impact start-ups have fundamentally different business models than ‘regular’ start-ups” og “Impact start-up founders lack business experience”, og den fortæller os også, at 24% af impact startup founders er kvinder.

Der er altså nogle gode bæredygtige tendenser på den danske startup scene, men vi har endnu lang vej at gå, før vi er helt i mål. Du kan læse hele +Impact rapporten her.

Bæredygtige danske startups, du skal holde øje med

Den Sociale Kapitalfond har lige udpeget 10 danske impact startups, vi skal være ekstra opmærksomme på. Det drejer sig om SheWorks, Auto Mobil, Hero I/S, FAIR integration, Cervello, TakeWasteaway, Elderlearn, Nordic Praxis, Repot og Nabo Farm. De indgår alle i et acceleratorforløb, som skal hjælpe dem godt igang på deres bæredygtige rejse.

Du kan læse mere om Den Sociale Kapitals acceleratorforløb her.

MEGATREND INVEST har også hjulpet os med at udpege 4 ekstra spændende bæredygtige startups, vi med fordel kan sætte på vores radar i fremtiden - nemlig Solarsack, Biograil, Hey Planet og Caretag.

Og så vil vi hos Heyfunding også lige slå et slag for vores Q3 2020 legatvinder Textile Change, som også er godt på vej til at gøre sig bemærket på den bæredygtige danske startup scene.

Relevante aktører/programmer

Der findes efterhånden en del aktører og programmer, der henvender sig direkte til bæredygtige startups. Det kan for eksempel være Den Sociale Kapitalfond, Time:angels, Growimpact, +Impact by Danske Bank og MEGATREND INVEST.

Heyfunding har selvfølgelig også fokus på bæredygtige startups, og vi har taget en snak med Steen og Mathias fra MEGATREND INVEST, som deler deres syn på og erfaringer med bæredygtige investeringer.

MEGATREND INVEST om bæredygtige investeringer

Kan I sætte nogle helt generelle ord på “bæredygtige investeringer”?

“Problemet når man starter med at snakke om bæredygtige investeringer er spørgsmålet - hvad er bæredygtighed? Det er forskelligt fra person til person og kultur til kultur. Begrebet bliver ofte brugt og sommetider misbrugt. Et sjovt eksempel, en bekendt så engang på en messe i Asien, var en virksomhed, der havde produceret et krus i ler, som de annoncerede som bæredygtigt. Da de blev spurgt, hvorfor det var bæredygtigt, svarede de “jo, det er fordi, at man kan vaske det op og bruge det igen”, fortæller Steen.

“For os handler bæredygtighed om at lave et positivt aftryk på klima, miljø, jordkloden, etc., og det er dét, vi hos MEGATREND INVEST mener, når vi snakker om bæredygtighed. Vores investeringer skal understøtte fremtiden - sagt med andre ord: Vi investerer i de virksomheder, vi ikke vil have, at fremtiden skal gå glip af.”

Hvordan mærker I det stigende investor fokus på bæredygtighed?

“Der findes efterhånden - groft sagt - 2 typer bæredygtige investorer:

1. Dem der investerer med hovedet
Her skal der være et fornuftigt afkast, casen skal være kommerciel og der skal være udsigter til skalering. Denne investor ved, at hvis han/hun skal investere i noget, der giver afkast om 5-8 år, skal det være i bæredygtige idéer. Formålet her er invester → tjen penge om 5-8 år.

2. Dem der investerer med hjertet
Her er fokus ikke på selve afkastet, men på at investeringen skal være bæredygtig. Det er klart at disse investorer ikke vil sætte penge til, så derfor skal investeringen gerne kunne tjene sig selv ind igen. Formålet her er altså invester i et godt formål → tjen investeringen hjem → geninvester i et nyt godt formål.

Forskellen på den typiske business angel og en bæredygtig investor er, at en business angel ofte investerer “et mindre beløb” i et felt, de kender til i forvejen. Her er det ikke bæredygtighed, der er i fokus, men snarere branchen, produktet eller potentialet i startuppen. Når vi investerer hos MEGATREND INVEST vil vi helst starte på 2 millioner og i virkeligheden helst mere end dette, og vores andele ligger typisk mellem 10-49%. Grunden til vi helst ikke vil investere under 2 millioner er, at vi møder mere modne virksomheder der er nået længere med den bæredygtige agenda. Vores kapitalindsprøjtning sikrer at virksomheden kan fokusere på deres vækst, drift og at bæredygtigheden fortsat er i fokus.

Da bæredygtige virksomheder er så forholdsvis nye, kan det være svært at finde de “traditionelle” investeringer som et banklån, en business angel, osv., fordi det endnu ikke er til at måle på deres værdi. Derfor ser vi endnu ikke så mange investorer i Danmark, der udelukkende har fokus på bæredygtige investeringer. Kigger vi eksempelvis til vores nabolande i Norden, er de allerede langt foran os i forhold til bæredygtige investeringer.”

Er der noget specielt en bæredygtig startup skal fokusere på for at få en investering?

“Først og fremmest skal bæredygtighed være tænkt ind i alle dele af virksomheden (alt fra produkt til emballage, produktion, etc.). Det nytter for eksempel ikke noget at producere en bambus tandbørste, hvis den kommer i en plastik indpakning.

Vi forventer også, at det kommer som en selvfølge for de startups, vi snakker med, at bruge grøn strøm når det er muligt, samt at de stiller samme krav til deres producenter.

Med andre ord, bæredygtighed skal være det gennemgående emne i virksomheden, og det skal gerne komme til founders som det mest naturlige i verden, så vi andre sidder tilbage med en følelse af, at det selvfølgelig ikke kan være anderledes.”

Hvilket bæredygtigt emne er mest populært for tiden?

“Det brandvarme emne for tiden er fødevarer, hvilket vi hos MEGATREND INVEST er rigtig begejstrede for, fordi bæredygtige fødevarer er helt afgørende for vores fremtid. Jeg tror efterhånden ikke, at der er nogen, der er i tvivl om, at vi ikke kan blive ved med at spise de store røde bøffer, så en omstilling er nødvendig, og den begynder vi så småt at kunne se.

Herudover er der også meget fokus på ren energi og climate action. Problemet med klimaet, når vi snakker om ren energi er infrastrukturen. Her skal al energi for eksempel omsættes til brint, og det er jo koloenorme investeringer, der skal findes internationalt. Men det er til gengæld også noget, der vil kunne mærkes, når det lykkes.”

Hvilke emner kommer vi til at se i fremtiden?

“ALT - jeg er med på, at det er et meget bredt svar, men det skal forstås på den måde, at bæredygtighed skal tænkes ind i alle virksomheder i forhold til produktudvikling, processer, produktion, osv. Jeg tror ikke, der går mange år, før sådan noget som grøn energi bare er et basalt krav - lidt ligesom, at det er et krav, at der ved produktion af legetøj ikke bliver brugt farlig plastik, eller at tøjkæderne ikke vil bruge fabrikker, der benytter børnearbejde.

Det kommer lynhurtigt til at betyde, at det ikke kun er de danske virksomheder, der tager stilling til bæredygtighed, men at deres producenter pludselig også skal til at forholde sig til det, og så begynder det at rykke.”

Hvilke steps skal en bæredygtig startup have været igennem før en investering?

“Vi ser gerne, at virksomheden har bevist deres forretning - vi investerer ikke i idéer, der står på bagsiden af en serviet. Det er også et klart plus, hvis man har været igennem nogle acceleratorprogrammer. Vores investeringer sker næsten altid i virksomheder, vi har fået anbefalet fra et acceleratorprogram, Vækstfonden eller en virksomhedsrådgiver, og meget sjældent i virksomheder der selv har taget kontakt til os.

Vi har især gode samarbejder med Vækstfonden, Accelerace, Heyfunding, DanBAN og Keystones, men det kan også sagtens være en helt sjette aktør, som har kunne validere virksomheden - vi er ikke så kritiske i forhold til, hvem denne aktør er, så længe at det viser os, at virksomheden er professionel og igang med at opbygge et netværk, der kan hjælpe dem videre.

Herudover er det vigtigt for os, at virksomheden har fået opbygget sig et solidt team, der omfavner hele kompetence paletten - man skal altså både have salgsfolk, marketingfolk, udviklere, osv. Det nytter ikke noget, at teamet kun består af founder.
Når teamet er på plads, skal bestyrelsen også på plads - det skal nemlig være den, der fylder de sidste huller ud. Faktisk laver vi en test, inden vi investerer i en virksomhed, hvor vi leder efter “huller” i kompetence paletten - er hullerne for store, kommer vi ikke med en investering, men er der ingen eller kun få huller fylder vi dem ud med vores bestyrelsesmedlem og kan så gå videre med en investering i virksomheden.”

Hvordan måler man på bæredygtighed?

“Først og fremmest kan en bæredygtig virksomhed sagtens måles på mange af de samme parametre, som en “almindelig” virksomhed bliver målt på. Det kan eksempelvis være:

  • Antal ansatte
  • Økonomiske tal
  • Nåede mål

Når det kommer til det bæredygtige aspekt bliver det straks lidt sværere at måle på, fordi 1) resultaterne ikke altid giver det økonomiske billede, som vi har vænnet os til, og 2) de bæredygtige virksomheder er stadig så nye, at de er svære at sammenligne. Hvordan rapporterer man for eksempel, at vi sparer så og så meget CO2, og sammenligner det med en anden virksomhed, der redder så og så mange børn? Det er svært at stille op i kroner og ører.

Lad mig komme med et hurtigt eksempel:

  • Bæredygtig virksomhed 1 producerer fødevarer af insekter. De sparer bl.a. vand, fordi der bruges mindre vand til 1 kg protein fra insekter end til 1 kg protein fra dyr.
  • Bæredygtig virksomhed 2 er en medicovirksomhed. De redder bl.a. patienter, fordi man med deres produkt bedre kan afhjælpe sygdomme.

Begge virksomheder er blevet sat i samme kategori - nemlig “bæredygtige virksomheder”, men hvordan søren kan vi sammenligne og måle dem ens?

Der er altså endnu et hul i markedet for, hvordan vi måler på bæredygtighed. Vi kan sagtens dykke ned i hver enkelt case og finde nogle tal, der viser, at de gør en forskel på forskellige parametre, men lige så snart vi skal til at sammenligne flere forskellige bæredygtige virksomheder og sætte et beløb på deres værdi, bliver vi udfordret - især fordi mængden af cases, vi kan sammenligne med hinanden endnu er forholdsvis lav.

Fordi det er så svært at sammenligne bæredygtigheden på tværs af forskellige cases, stiller vi krav til, at virksomhederne selv har relevante KPI’er indenfor bæredygtighed. De skal have tænkt en bæredygtig life cycle og et bæredygtigt design ind i deres forretning og produkter, og vise relevante KPI’er på baggrund af dette.”

Om MEGATREND INVEST

Generel beskrivelse af MEGATREND INVEST

MEGATREND INVEST er en mikro venturefond, der udelukkende har fokus på bæredygtige danske iværksætter- og vækstvirksomheder indenfor 9 af deres udvalgte MEGATRENDS:

  • Health and food
  • Biotechnology and medicine
  • Artificial intelligence and virtualization
  • IT technology
  • Industry 4.0
  • Digital communication
  • Big data
  • Sustainability
  • Urbanization

Deres midler kommer fra dem selv samt andre investorer, der ønsker at investere gennem mikro fonden. De tilbyder investeringer til investorer som vil investere 750.000 og opefter i danske bæredygtige iværksætter- og vækstvirksomheder. Forskellen på MEGATREND INVEST og de andre større venturefonde er især 2 ting:

  1. MEGATREND INVEST investerer altid egenkapital SAMMEN MED de yderligere investorer i fonden.
  2. Hos MEGATREND INVEST kender investorerne altid hvad der bliver investeret i på forhånd. Det er altså ikke ligesom de helt store fonde, hvor man bare lægger 50-100 millioner, og så aner man ikke, hvad de går til.

MEGATREND INVEST har som sagt fokus på bæredygtighed, men det er samtidig vigtigt at startuppen er klar til at skalere + at det er det helt rette team, der er sat. I 2021 har de planer om at investere i 20 virksomheder, og deres typiske investorer er 1) formuende personer, som driver en virksomhed med godt overskud, og gerne vil ud og investere i nogle alternative bæredygtige investeringer, og 2) personer som har solgt sin virksomhed, og nu gerne vil med på en ny rejse - han/hun vil ikke drive det selv, men blot hjælpe til på sidelinjen.

Når MEGATREND INVEST investerer, træder de ind i virksomhedens bestyrelse med ét medlem og de stiller deres netværk og kompetencer til rådighed. De følger derfor løbende med i bestyrelsen og har hånden på kogepladen. Er der et område hvor virksomheden falder bagud kan der sættes ind og sikre at virksomheden holder planen. Ellers agerer de som en passiv investor, der lader startuppen gøre det, de er bedst til - nemlig at drive og skalere deres forretning.

Hvad er jeres investeringsfokus?

“Vi har som sagt fokus på bæredygtighed og vores 9 MEGATRENDS - selve emnet er ikke vigtigt for os. Så længe virksomheden tænker bæredygtighed ind i alle processer, er vi glade.

Og så kan man vel egentlig godt sige, at vores fokus er på de virksomheder, som vi ikke vil have, at fremtiden skal gå glip af - altså dem, hvor vi virkelig kan se, at hvis de lykkes, så kan de gøre en KÆMPE forskel.”

Hvilket stadie investerer I på?

“Vi ser gerne, at virksomheden er modnet lidt, inden vi investerer. Det er for eksempel en stor fordel, hvis man har været igennem nogle acceleratorforløb, har haft mulighed for at teste produktet eller afprøvet forskellige målgrupper, osv.“

Hvor meget investerer I pr startup?

“Det er meget forskelligt fra case til case. Vi investerer helst ikke under 2 millioner og gerne mere, da det ofte bare betyder, at pengene hurtigt løber op. Herudover sætter vi også penge af til, at vores porteføljevirksomheder får brug for en 2. investering, og den vil vi gerne kunne hjælpe dem med, sådan at det eneste de skal fokusere på er selve virksomheden, og IKKE det at skulle ud og finde investeringer.”

Hvor mange investeringer laver I om året?

“Du har jo fanget os i et lidt specielt år, hvor COVID-19 har haft en ret stor indflydelse på investeringer herhjemme. Det betyder også, at vi ikke har lavet helt så mange investeringer, som vi havde håbet på i år. På “et normalt år” forventer vi dog at investere i 20 virksomheder.”

Fremhævede startups fra MEGATREND INVESTs investeringsportefølje

“Uha, det er svært at fremhæve én ekstra god case, for lige pt er der især 4 favoritter på kontoret:”

Solarsack
En pose der kan lave rent vand. Posen lægges på et tag i 4 timer og derefter har du 4 liter rent drikkevand som kan tappes direkte derfra. Den kan genbruges op til 500 gange og da den kører på solenergi, er den både billigere og mere miljøvenligt end de metoder, hvor man brænder kul eller brænde af i processen. Posen fjerner 99,99% af alle farlige bakterier fra vandet, og er målrettet fattige lande, der har problemer med urent drikkevand.

Biograil
Virksomheden arbejder på at lave en tablet, som indeholder en “mikrosprøjte”, som medicinerer igennem tarmene. Problemet med medicin nu til dags er, at molekylerne kan være meget store, og de kan derfor ikke optages igennem tarmen. Det betyder at medicinen skal injiceres med sprøjter. Biograils løsning gør, at man kan erstatte sprøjterne med almindelige tabletter og stadigvæk få sin medicin.

Hey Planet
Fødevarevirksomhed der baserer deres ingredienser på insekter. Forskellen i vand og CO2, når man producerer 1 kg insekt vs. 1 kg kød er:
- Vand: 5 liter vand til 1 kg insekt vs. 15500 liter vand til 1 kg kød
- CO2: 1 g CO2 til 1 kg insekt vs. 2850 g CO2 til 1 kg kød
Der er altså kæmpe besparelser på ressourcer og virksomheden har virkelig vist os at insekter har en stor rolle at spille i vores fødevarer fremadrettet.

Caretag
Laver små RFID microchips, der tracker kirurgisk udstyr. Det fungerer ved, at man lægger alt sit udstyr i kasser, som så bliver scannet, og på den måde kan man holde styr på hvad og hvornår tingene bliver brugt. Bæredygtigheden her er at hospitaler kan mindske spild, finde ud af hvor meget de bruger af hvert instrument og på den måde spare ressourcer ved at ikke at skulle købe nye ting. Dokumentationskravet for kirurgisk udstyr på hospitaler er enormt stringent og med Caretag gøres processen meget nemmere.

Hvad tilbyder I efter en investering?

“Det er vigtigt at sige, at når vi går ind med en investering, optræder vi kun som én investor. Virksomheden får altså tildelt en “kontaktperson” hos os, som træder ind i bestyrelsen og agerer som MEGATREND INVESTs stemme. Vi udvælger typisk en person, der matcher virksomheden og teamet og gerne en, der kan tilføre nogle kompetencer til teamet, som de ikke har i forvejen. Herudover tilbyder vi et kæmpe netværk, som virksomheden kan trække på i forskellige situationer - det kan være alt fra det grafiske til produktion, jura, økonomi, osv.

Når vi investerer i en virksomhed, er vi også meget opmærksomme på, at det sjældent bliver den sidste investering, virksomheden får brug for. Derfor er vi klar til at være lead investor på en 2. investeringsrunde, hvis det skulle blive nødvendigt.”

Hvilke typiske fejl begår startups, når de søger en investering fra jer?

“Vi ser typisk 2 fejl:

  1. Medarbejdere/bestyrelse/teamet/kompetencerne er ikke på plads. Det er altså noget, vi forventer er på plads, når man kommer til os. Og her nytter det ikke noget at komme og sige, at man har planer om at ansætte nogle - vi vil vide på forhånd, hvem vi investerer i, og at alle kompetencer er dækket.

  2. Virksomheden er ikke salgs- og markedsføringsorienteret nok - i stedet går der for meget “Ole opfinder” i den. Vi forventer, at man har styr på en salgs- og markedsføringsstrategi inden man kommer til os. Vi vil se en plan for, hvordan man opnår budgettet, bestående af konkrete handlinger - og ikke bare et Excel regneark med nogle hurtige regnestykker.”

Hvad er jeres bedste råd til startups?

“Jeg ved, at jeg kommer til at gentage mig selv, men jeg vil gerne slå et slag for, hvor vigtigt det er, at du omgiver dig med folk der kan de forskellige discipliner, og sammensætter et team ud fra det. Det nytter ikke noget, at teamet eksempelvis kun består af 2 ingeniører, der har fuldstændig styr på selve produktet, men ikke aner noget om markedsføring, design, økonomi, etc. Når alt kommer til alt, har du brug for “eksperter” i alle discipliner for at få succes. Hertil kommer også vigtigheden af kritiske medarbejdere. Det er rigtig nemt, især internt, at give skulderklap, når der sker noget godt i virksomheden, men dit team er først rigtig stærkt, når dine medarbejdere har plads og lyst til at forholde sig kritisk til opgaver, idéer, milepæle, osv. Det er nemlig kritiske medarbejdere, der kan starte de gode diskussioner, og de gode diskussioner fører ofte til bedre løsninger og måske endda nye idéer.

Herudover er det også vigtigt med en professionel bestyrelse. Tante Oda er meget sød, men hun passer ikke ind i din bestyrelse med mindre hun har nogle helt klare kompetencer, der kan udfylde nogle huller i resten af teamet/bestyrelsen.”