Sådan kommer du igang med din virksomhed

Fra idé til virksomhed

Posted by Cathrine Schrøder on August 19th, 2020

Har du en god idé, som du brænder for at føre ud i livet? Synes du, at alt det administrative med oprettelse + det at drive din egen virksomhed lyder kedeligt og uoverskueligt? Så er du bestemt ikke den eneste. Hvis man aldrig har prøvet at oprette og køre en virksomhed før, er det klart, at man ikke har den fjerneste idé om, hvordan man gør.

Hos Heyfunding er vi heldigvis godt trænet i det med at starte og drive en virksomhed, og vi kommer her med en guide til dig, der skal prøve det hele for første gang. Idéen har du allerede, så den vil vi ikke pille ved - i stedet tager vi dig i hånden, nu hvor du skal til at tage et af de helt store skridt (fra idé til virksomhed), og vi har i sinde at gøre vores for, at du kommer godt og trygt igennem hele processen.

Vælg et virksomhedsnavn

Det første, du skal starte med, er at finde et navn til din virksomhed. Måske har du allerede gjort dig nogle tanker om et navn, eller måske er du på helt bar bund. Lige meget hvor i processen du er, kan det være svært at finde det helt rigtige navn til din virksomhed. Her er nogle gode råd til, hvordan du finder et godt navn:

  • Brainstorm
    Tøm hovedet for ord der er associeret med din virksomhed og skriv dem alle ned på et stykke papir. Begynd så at lege med ordene - find dem på forskellige sprog, sæt dem sammen, find synonymer, osv. Det er kun fantasien, der sætter grænser! Det er også en god idé at brainstorme sammen med andre, hvis du eksempelvis har en co-founder eller andre, der har været med inde over idéen til virksomheden.

  • Lyt til andre
    Når du har fundet et par navne idéer, kan du med fordel dele dem med andre for at høre deres meninger. Sommetider hører eller forbinder de navnet med noget helt andet end det, du gør, og måske er du heldig at de kommer med andre gode forslag.

  • Brug CVR registeret
    … og internettet. Ved at søge på det navn du finder på, kan du finde ud af, om der allerede findes en virksomhed med dette navn. Du kan også ofte finde frem til, om der findes nogle med et navn, der minder om dit.

Vælge en virksomhedsform

Når du skal oprette dit CVR nummer, skal du fortælle, hvilken virksomhedsform, du gerne vil oprette, og selvom der er lidt hjælp at hente hos Erhvervsstyrelsen, er det en god idé at have undersøgt dine muligheder inden du trykker “opret” på din virksomhed.

2 overordnede virksomhedsformer

Det første, du skal tage stilling til er, om du vil oprette en “personligt ejet virksomhed” eller et “selskab”. Den helt store forskel er kapitalkravet, samt hvad du efterfølgende hæfter for. Opretter du en personligt ejet virksomhed, er der intet kapitalkrav (det er med andre ord gratis at oprette), men du hæfter personligt for hele virksomhedens gæld. Opretter du derimod et selskab er der forskellige kapitalkrav alt afhængig af den valgte selskabsform, men her hæfter du kun for den indskudte kapital. Vær opmærksom på, at der bliver stillet nogle flere krav til dig, hvis du opretter et selskab frem for en personligt ejet virksomhed.

Personligt ejet virksomhed

Der findes 3 forskellige virksomhedsformer, du skal vælge imellem, hvis du ønsker at oprette en personligt ejet virksomhed:

Enkeltmandsvirksomhed: Lidt som navnet indikerer, er der kun én ejer i denne virksomhedsform. Det er gratis at registrere en enkeltmandsvirksomhed, men ejeren hæfter personligt for virksomheden. Vær opmærksom på, at du kun må eje én enkeltmandsvirksomhed.

Personligt ejet mindre virksomhed (PMV): Igen kan der kun være én ejer af virksomheden. En PMV oprettes hvis man gerne vil drive sin virksomhed på hobbyplan, og derfor ikke forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. årligt (momspligt grænsen). Vær opmærksom på, at du kun må eje én PMV, og at registreringen skal fornys hvert 3. år.

Interessentskab (I/S): Et interessentskab skal have mindst 2 ejere, og kan både være ejet af personer eller andre virksomheder. Her hæfter ejerne personligt, solidarisk og ubegrænset. Vær opmærksom på, at der er forskel på om et interessentskab er ejet af personer eller virksomheder - læs mere om det her.

Selskaber

Normalt plejer der at være 4 virksomhedsformer, men “Iværksætterselskaber (IVS)” er pt igang med at blive udfaset, derfor kan du ikke længere vælge denne virksomhedsform. Har du allerede registreret din virksomhed som et Iværksætterselskab, skal du sørge for at omregistrere din virksomhed til et ApS inden den 15. april 2021. De 3 andre virksomhedsformer under selskaber er:

Anpartsselskab (ApS): Et anpartsselskab kan både stiftes af én eller flere personer eller virksomheder. Oprettelsen kræver et indskud på minimum 40.000 kr., som bliver fordelt på anparter til hver ejer. Ejerne af et anpartsselskab hæfter kun med deres indskud i selskabet.

Aktieselskab (A/S): Et aktieselskab minder på mange måder om et anpartsselskab. Her kræver oprettelse dog et indskud på minimum 400.000 kr., som bliver fordelt på aktier i stedet for anparter.

Interessentskab (I/S): Et interessentskab skal have mindst 2 ejere, og kan både være ejet af personer eller andre virksomheder. Her hæfter ejerne personligt, solidarisk og ubegrænset. Vær opmærksom på, at der er forskel på om et interessentskab er ejet af personer eller virksomheder - læs mere om det her.

Opret din virksomhed

Når du har valgt et navn og er kommet tættere ind på, hvilken virksomhedsform du vil vælge, kan du oprette din virksomhed her >>. Der kan gå op til 14 arbejdsdage inden Erhvervsstyrelsen har gennemgået din sag (normalt går det dog ret hurtigt). Når du har fået godkendt og modtaget dit CVR nummer, skal du huske følgende:

Tilmeld dig et regnskabsprogram

Det kan være en rigtig god idé at tilmelde dig et regnskabsprogram lige så snart, du har oprettet din virksomhed. På den måde har du godt styr på det grundlæggende helt fra starten, og du kan nemmere rette dit fokus mod dit produkt og din idé. Hos Heyfunding er vi særligt fan af 2 regnskabsprogrammer til iværksættere og startups: Dinero og Billy. Begge programmer kan fås i en gratis version, og er super gode værktøjer til at holde styr på sit regnskab.

Opret en hjemmeside, et logo og sociale medier

Hos Heyfunding har vi endnu ikke kunne komme på et eksempel, hvor det har været en dårlig idé at præsentere sin virksomhed digitalt - tværtimod! Næsten alle bruger internettet til at finde frem til noget nyt, så hvis du gerne vil findes, skal du have dig en hjemmeside og et logo.

Hjemmeside
Start med at finde et ledigt domæne til din hjemmeside. Det koster lidt at oprette domænet og herefter betaler du en lille årlig pris for at eje dit domæne. Det kan være en god idé allerede nu at tage stilling til, om du kun ønsker et dansk domæne (.dk), eller om du også ønsker et internationalt domæne (fx .com).

Når du har købt dit domæne, skal du sætte din hjemmeside op. Hvis du ikke er en haj til alt det tekniske, anbefaler vi, at du bruger en samlet løsning, hvor du køber domæne, hosting og hjemmeside i én pakke - det kan du blandt andet få hos DanDomain eller Simply.

Et godt CMS (Content Management System) til hjemmesider er Wordpress. Her kan du forholdsvist nemt oprette og designe en hjemmeside helt uden at have de vilde tekniske færdigheder.

Logo
Det er også vigtigt, at du får dit logo på plads, således at når potentielle kunder ser og hører om din nye virksomhed, kan de begynde at associere dit logo med dig. Du kan basalt set skaffe dig et logo på 4 forskellige måder:

  1. Lav det helt selv (det kræver at du har et øje for det grafiske, og kan begå dig i programmer som fx Adobe Illustrator)
  2. Lav det selv, men brug en professionel service til at generere filerne - det kan fx være Looka.
  3. Find en freelancer, der kan lave logoet for dig. Du kan prøve Fiverr, men hvis du gerne vil støtte andre danske startups og freelancere som dig selv, kan du med fordel tilmelde dig forskellige iværksættergrupper på sociale medier. Mange af disse grupper tillader, at du laver en forespørgsel på logodesign (eller måske endda hjemmesidedesign), og så sidder der en hel masse freelancere og nye startups, der vil elske at hjælpe dig - ofte til en rigtig god pris.
  4. Få et professionelt bureau til at lave dit logo. En fordel her er, at du ofte kan se en portfolio over logoer, bureauet tidligere har designet og dermed danne dig et indtryk af deres stil. En ulempe er derimod, at et logo hurtigt kan blive dyrt hos et professionelt bureau.

Sociale medier
Det er en god idé at oprette din virksomhed på de sociale medier lige så snart, du har registreret din virksomhed. På den måde kan du vælge det rigtige navn til din virksomheds sociale medier uden at skulle bekymre dig om, at det bliver taget af andre. Vi anbefaler, at du som minimum opretter din virksomhed på følgende sociale medier:

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Der findes rigtig mange ting, du løbende skal tage stilling til, når du opretter en ny virksomhed, og vi ville nok aldrig blive færdige, hvis vi skulle nævne dem alle. Vi har dog fundet nogle gratis værktøjer, der kan være en hjælp for mange - dem kan du læse mere om her.

Vi håber, at denne opstarts guide kan hjælpe dig godt i gang, og ellers er vores bedste råd til dig: spring ud i det!