23 gode tips til startups

Vi har samlet en bred vifte af tips, der kan hjælpe startups i deres hverdag

Posted by Niels Holst on December 1st, 2019

1. Nyhedsmedier

Bliv opdateret på, hvad der sker i startup økosystemet. Disse 3 nyhedsmedier sætter blandt andet fokus på nye spændende startups, events, investeringer og mange andre vigtige emner fra både ind- og udlandet. Hos Heyfunding følger vi trofast med, når der kommer nyheder fra følgende:

  1. Bootstrapping
  2. Techsavvy
  3. Dansk Iværksætter Forening og Iværksætteren Magasinet

2. Konkurrenter

Har du svært ved at holde styr på, hvad der sker med dine konkurrenter? Med disse 2 små tips, kan du nemt følge med, når dine konkurrenter får nye bestyrelsesmedlem, skifter adresse eller laver en kapitalforhøjelse. I forbindelse med en investering, kan du også se værdisætningen af din konkurrent:

  1. Virk Data - Se info om din konkurrent ud fra CVR nummeret
  2. Følg en virksomhed - Følg dine konkurrenter og få en notifikation, når de foretager en ændring i virksomhedsoplysninger, personkreds, tegningsregel, regnskabet, indkaldt til generalforsamling, etc.
  3. Enhjørning Bot - Slå dine konkurrenter op og se om og hvornår de har fået investeringer samt til hvilken værdisætning. Dette værktøj viser et godt overblik over gennemførte kapitalforhøjelser og konvertering af gæld

3. Iværksætterbøger

Hvis du finder inspiration i læsning og bare ikke kan få nok af lærerige iværksætter/funding bøger, kan du med fordel give dig i kast med disse 7 must reads:

The 4-hour work week - af Timothy Ferriss
"Escape the 9-5, live anywhere and join the new rich" er måske den bedste beskrivelse af bogen, hvor Tim Ferriss fortæller om, hvordan du kan leve dit liv, som du vil og stadig opnå succes.

Angel Business - af Thomas Marschall
En spændende og let læselig bog, der burde læses af både startups og investorer. Thomas Marschall har skrevet bogen i håb om at gøre det at investere i startups til en folkesport, og har, som bogens tagline lyder, fokus på private investorer, og hvordan man "får success med at investere i startups". Det betyder dog ikke, at startups skal holde sig fra at læse bogen - den er nemlig fyldt med guldkorn.

Iværksætter - af Mads Faurholt og Lars Tvede
Lær af 2 af landets bedste, når det kommer til iværksætteri og investeringer. Mads og Lars deler ud af deres erfaringer, og tager dig med hele vejen fra den spæde iværksætter start til at drive en virksomhed i millionklassen.

Kick ass - af Jesper Buch
Jesper Buch inviterer dig med på Just Eats rejse med op- og nedture. I bogen lærer du både om Just Eat, men også manden bag, Jesper Buch, der knoklede 8 år i træk stort set uden en fridag.

The mind of the leader - af Rasmus Haugaard
Få en indsigt i dig selv som leder. Dine medarbejdere er nøglepersonerne i din virksomhed, og derfor er det vigtigt, du lærer, hvordan du bedst kan lede og motivere dem. Vær åben, ærlig og tag imod - så er denne bog ikke til at slippe igen.

Zero to one - af Peter Thiel
Bogen lægger vægt på, hvordan man skal finde sin egen vej som iværksætter. Bare fordi Bill Gates og Larry Page havde succes på deres måde, betyder det ikke, at du skal gå samme vej. Du skal, som bogens titel indikerer, starte fra 0.

Startup funding - af Nicolaj Højer Nielsen
Denne bog af Nicolaj Højer Nielsen fokuserer på, hvordan en virksomhed kan få funding. Hvordan skal din strategi være, hvor finder du de rigtige investorer, tips fra investorer og meget mere! Bogen er suveræn læsning for både iværksættere og investorer. Nicolaj er generøs og lader dig downloade de første 100 sider gratis lige her >>

4. Værdiansættelse

Det kan være utrolig svært at sætte en vurdering på sin egen virksomhed. Du kender det sikkert - du synes din virksomhed er meget mere værd, end hvad alle andre mener. Derfor kan det være en god idé at sætte egne følelser til side og kigge på markedet, når du værdisætter din virksomhed.

Keystones har lavet en værdi-indikator, du kan bruge til at få en idé om, hvad din virksomhed er værd.

Når vi snakker valuation, kommer vi ikke udenom termerne pre- og post money. Altså hvad er din virksomheds valuation før en investering (pre), og hvad er din virksomheds valuation efter en investering (post). Du kan bruge denne beregner af Magnus Kjøller til at udregne din pre- og post money valuation.

5. Iværksætterpodcasts

Er du, ligesom os, også helt tosset med podcasts? Så anbefaler vi, at du tager en lytter til disse:

Iværksætter Historier
Esben Brandborg Østerby stiller skarp ind på danske iværksættere og deres historier. Lyt med, når iværksætterne bliver interviewet om succeser, fiaskoer og deler ud af deres erfaringer og tips.

Fremtidsfabrikken
Når Eske og Lars interviewer startups handler det og tech og iværksætteri. Der er fokus på tendenser, teknologier og udfordringer - set fra både startups, investorer og eksperters synsvinkel.

The Tim Ferriss Show
Manden er genial, men han kommer i den grad også rundt omkring med sine godt 400 episoder. Hvis du gerne vil skære det lidt ind til benet, kan du med fordel starte med kategorien "Entrepreneurship". Men pas på - det er en time consumer!

GoLittle Podcast
Hvis du ikke allerede har lytet på Morten Resen fortælle om sin startup GoLittle, er det en klar anbefaling herfra, at du gør det! Morten tager dig med på hele GoLittles rejse, og efter hvert afsnit sidder du nærmest tilbage med en følelse af selv at have været en del af hele rejsen.

Iværksætter Podcast
Nicki Friis har haft nogle års pause, men nu er han stærkt tilbage med Iværksætter Podcast. Nicki har haft mange forskellige iværksættere bag mikrofonen, og kan derfor dele nogle spændende og lærerige historier.

6. Iværksætteranalyser

Det er spændende og meget relevant at følge med i, hvordan det dansk iværksætteri udvikler sig, og analyser, grafer og statistikker er vi fan af her hos Heyfunding. Vi har samlet vores 3 favorit og "go to" analyser, når det handler om det danske startup økosystem.

  1. Iværksætterundersøgelsen af DIF - Dansk iværksætter Forening laver én gang om året en undersøgelse, hvor de indsamler info fra danske iværksættere. Få et indblik i udfordringer, tendenser og udviklingen fra det danske startup økosystem set fra iværksætternes øjne.
  2. Iværksætterbarometer af Vækstfonden - Hvert år laver Vækstfonden en undersøgelse af startup økosystemet med fokus på et bestemt emne. Dyk ned i analyserne og bliv klogere på, hvad der sker i økosystemet.
  3. Fra Startup til Scaleup af Vækstfonden - Er du interesseret i kapitalmarkedet? Så er denne analyse fra Vækstfonden lige noget for dig. Her skaber de nemlig et overblik over det finansielle økosystem og kigger nærmere på adgangen til kapital.

7. Startup serier

Er du på jagt efter den nye binge-værdige serie? Her kommer 5 af slagsen:

Silicon Valley - HBO Nordic
Richard og hans venner starter firmaet Pied Piper. Følg dem igennem alle de klassiske op- og nedture, man må forvente som et tech startup i Silicon Valley.

Halt and Catch Fire - HBO Nordic
Joe MacMillan får hjælp fra Gordon Clark Cameron Howe i denne iværksætterserie, der portrætter kulturen i Texas' Silicon Prairie. Lige så snart man har fået en idé, er der nogle andre der har lavet det samme - bare hurtigere, bedre og billigere.

Betas - Amazon Prime Video
Trey og hans venner har en idé - nu mangler de en investor. Og hvad gør man ikke for at få penge?...

StartUp - Amazon Prime Video
I denne lidt skæve startup serie bliver en bankmand, et bandemedlem og en hacker nødt til at samarbejde i jagten på den amerikanske drøm.

Dansk Iværksættereventyr - DR2
DR stiller skarpt på nogle af Danmarks iværksættereventyr. Det kræver hårdt arbejde at gå fra ingenting til at realisere en drøm, og her kan du høre om nogle at de succeshistorier, vi har skabt i Danmark.

8. Tilskudsordninger

Der er mange muligheder for funding, når man er startup, og man behøver ikke altid at jagte penge fra venture eller angel investeringer. Der findes nemlig rigtig mange muligheder for at få tilskud til sin idé uden at skulle afgive en masse ejerandele.

Her er nogle af de mest populære tilskud, du kan søge om:

InnoBooster - af Innovationsfonden
Du kan søge op til 5.000.000 kr. fra InnoBooster. Vær dog opmærksom på, at InnoBooster blot medfinansierer dit projekt med op til 33% - resten skal du selv stå for.

InnoFounder - af Innovationsfonden
InnoFounder er et udviklingsforløb på 12 måneder for op til 3 founders, hvor der hver måned gives et økonomisk tilskud. InnoFounder er del op i 2 forskellige spor: Graduate og Experienced.

SMV:digital - af Erhvervsstyrelsen
Med SMV:digital kan du søge om enten 25.000 kr. eller 100.000 kr., som skal gå til at digitalisere din virksomhed. Vær opmærksom på, at du selv skal medfinansiere det tilsvarende beløb i enten antal timer eller penge.

Challenges.dk - af Erhvervsstyrelsen
På Challenges.dk bliver der løbende opslået forskellige problemer - har du opfundet/har en idé til løsningen til de problemer, så kan din løsning blive udvalgt som vinder og dermed modtage en præmie.

EIC Accelerator Pilot - tidligere SME Instrument
En del af Horizon2020. Dette tilskudsprogram har fokus på at hjælpe SMV'er med internationale projekter.

MUDP - af Miljøstyrelsen
MUDP = Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram. Dette program har fokus på fremtidens miljøudfordringer i Danmark, Europa og globalt.

EUDP - af Energistyrelsen
EUDP = Det Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram. Programmet støtter ny teknologi på energiområdet, der bidrager til at indfri Danmarks målsætning indenfor energi og klima.

GUDP - af Landbrugsstyrelsen
GUDP = Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram. Denne støtteordning har fokus på fødeerhvervet og bæredygtighed, og derigennem løse nogle at de klima- og miljømæssige problemer, samfundet står overfor.

9. Networking

Det er en svær disciplin for mange, og noget de fleste helst vil springe let og elegant over, men værdien af et godt netværk er bare så uvurderlig, at du nærmest ikke har råd til at springe over! Vi har samlet nogle tips til, hvordan du kan øve dig i at blive en god "networker":

1. Forbered dig
Jo bedre du er forberedt, jo nemmere bliver det at snakke med folk. For at forberede kan du:

  • Finde ud af, hvem de andre deltagere er
  • Finde ud af, hvad du gerne vil have ud af netværksmødet
  • Forberede nogle spørgsmål
  • Forberede en kort og præcis introduktion af dig selv

2. Medbrig visitkort
Sørg for at dine visitkort er opdateret med korrekt navn, adresse, nummer, email, titel, osv. Og så handler det ellers bare om at være rundhåndet med uddelingen - hellere komme til at dele et for meget end et for lidt ud! Husk også at indsamle visitkort fra alle dem, du snakker med.

3. Sæt et mål
Det er en god idé at have et mål med din netværkingsession - det "tvinger" dig til at tage action, og det giver dig også en klar indikation af, om det har været en succesfuld dag. Et mål behøver ikke at være vildt og voldsomt - tværtimod! Start eventuelt ud med at sætte et mål, der hedder "snak med 10 nye mennesker" eller "uddel 20 visitkort", og så kan du langsomt udvide dine mål, når du bliver mere tryg ved diciplinen.

Nogle sjove mål, du kan afprøve er:

  • Find 3 potentielle investorer
  • Find en ny samarbejdspartner
  • Sign 5 nye op til min app
  • Book 5 kaffemøder

4. Overskrid en grænse
Måske er det allerede udenfor din comfortzone at skulle deltage i et netværksevent, og så har du jo allerede overskredet en grænse ved at deltage. Det kan dog også være effektivt for dig at overskride små grænser til et event (det kan jo også være et af dine mål), og du vil hurtigt finde ud af, at det fører rigtig meget værdi med sig.

Det er selvfølgelig individuelt, hvor ens comfortzone går til, men små grænser kunne eventuelt være:

  • Vær den der starter en samtale
  • Sæt dig hos en/flere, du ikke kender, når du skal spise frokost
  • Bed om feedback på dit produkt

5. Vid hvornår du skal stoppe
Det kan være svært at starte en samtale op, men det kan altså også være svært at lukke den ned igen uden at virke ligeglad og måske endda lidt arrogant. Men husk på, at du har sat dig nogle mål, og dem skal du opnå! Du har derfor ikke altid tid til at snakke med den samme person i vildt lang tid. Det kan være en god idé at forberede nogle afsluttende sætninger, som du kan bruge, hvis samtalen trækker ud:

  • "Fedt projekt du har gang i! Jeg skal lige nå at snakke med XXX, men må jeg ikke få dit visitkort, så jeg kan følge lidt med i, hvad du går og laver"
  • "Tusind tak for en spændende intro, hvad siger du til at sætte et kaffemøde op, så vi kan gå lidt mere i dybden med det hele"
  • Lad os lige connecte på Linkedin, så vi kan holde kontakten"

6. Kom alene
Der kan være en fordel i at komme flere, fordi i så vil kunne snakke med dobbelt så mange, men det er kun til de helt store events, det er aktuelt. Lav derfor en vurdering af, om det kan betale sig at sende 2 (eller flere) personer afsted. I langt de fleste tilfælde vil svaret være nej.

Ved at deltage alene, bliver du tvunget til at snakke med nye mennesker, og det eneste, du skal fokusere på er:

  • At lære nogle nye mennesker at kende
  • At fortælle om dig selv og din virksomhed
  • At nå dine mål
  • At få indsamlet og uddelt en sørens masse visitkort

7. Følg op
Det er nu, alle dine indsamlede visitkort skal tages i brug. Du er nemlig tilbage på kontoret, men din networkingsession er ikke slut endnu! Hop ind på Linkedin og connect med de mange nye mennesker, du har lært at kende i løbet af dagen. Husk at skrive en lille meddelelse til dem, når du connecter. Det skal bare være helt kort og præcist som:

"Hej indsæt navn.
Tak for snakken til indsæt netværksmødet i dag. Lad os connecte.
MVH indsæt dit navn."

Gode steder at networke:

  • Messer og konferencer - for eksempel Tech BBQ, SLUSH, DTU High Tech Summit og mange flere
  • Deltag i workshops og kurser indenfor dit område
  • Bliv medlem af netværksgrupper i dit lokalområde

10. Juridiske dokumenter

Det kan både være indviklet og dyrt at få udformet alle de juridiske dokumenter, der følger med, når man er iværksætter. På StartupTools kan du downloade skabeloner til dokumenter som vedtægter, ejeraftale, term sheets, ansættelseskontrakt og meget mere.

11. Film om iværksætteri og startups

Der findes mange gode film om startups og iværksætteri - vi har samlet en liste med 7 af vores favoritter her:

The Social Network - Netflix
Historien om Facebook og Mark Zuckerberg. Not much to say - hvis du ikke allerede har set den, burde du gå igang lige med det samme!

The Founder - Kan lejes på Blockbuster
McDonald blev oprindeligt startet af de 2 brødre Dick (Richard) og Mac (Maurice) McDonald, men det var Ray Kroc, der tog deres franchise koncept til et nyt niveau. Følg med i Ray's historie, der ikke altid var så luksuriøs, som omverdenen måtte tro.

Steve Jobs - Kan lejes på Amazon Prime Video
Steve Jobs tager dig med backstage til 3 store lanceringer - Macintosh, NeXT Computer og iMac. Filmen er baseret på Walter Issacsons bog af samme navn og handler om Steve Jobs liv i de 3 dage for lanceringerne.

Joy - Kan lejes på Amazon Prime Video
God og lærerig komedie, der handler om Joy Mangano. Joy huser både sin mor, far, mormor og eksmand, og har svært ved at få det hele til at hænge sammen økonomisk. Hun beslutter sig derfor for at følge sin iværksætterdrøm og designer en moppe, der skal gøre gulvvask meget nemmere.

FYRE: The Greatest Party That Never Happened - Netflix
Denne anmelderroste dokumentar fortæller historien om den luksuriøse musikfestifal, FYRE. Festivalen brugte verdenskendte influencers til at markedsføre sig med, og blev hurtigt så populær, at folk var villige til at betale flere tusinde kr. for en billet. Desværre var der pyntet gevaldigt på historien, og festivalen var langt fra så luksuriøs, som den blev markedsført som.

Startup.com - Kan lejes på Amazon Prime Video
I denne dokumentar følger vi virksomheden govWorks helt fra begyndelsen. SPOILER: Virksomheden overlever ikke!

The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley - HBO Nordic
Historien om Elizabeth Holmes og virksomheden Theranos. En virksomhed der blev vurderet til at være 9 milliarder dollars værd, lige indtil hele svindelnummeret blev afsløret.

12. Pitch deck

Findes der en opskrift på det perfekte pitch deck? Nej desværre. Du kan spørge 10 forskellige, og de vil alle have hver deres mening til, hvad dit pitch deck skal indeholde. Sommetider er der også forskel på, hvad dem, du pitcher for, ønsker at se/høre. Derfor kan det virke som en næsten uoverskuelig opgave at skulle lave et godt pitch deck, men bare rolig - her kommer 5 råd, der kan hjælpe dig på vej:

1. Hold det kort og relevant
Du vil helt sikkert gerne fortælle om alle de fede og unikke ting, features, referencer, etc., men det er faktisk ikke det, du skal bruge din pitch på. Her skal du kort og præcist fortælle; Hvad er produktet?, oplist nøgletal, hvor mange penge søger du?, for hvor mange ejerandele?, hvad skal pengene bruges på?, etc.

Hvis en investor finder de informationer interessante, skal han/hun nok spørge ind til produktet og alle de fede ting ved din virksomhed!

2. Lav det visuelt lækkert
Brug lidt ekstra tid på opsætningen af dit pitch deck. Enhver kan åbne Power Point op og tilføje noget tekst og et billede, men det er de små detaljer, der tæller her. Sørg for, at der er en rød tråd i hele pitch decket; Brug de farvekoder, der passer til virksomhedens visuelle udtryk, brug samme font på alle slides, sørg for teksten er alignet, sørg for billederne er samme størrelse, etc.

Det virker ikke af meget, men det giver dit publikum en visuelt behagelig oplevelse, når du pitcher.

3. Fortæl hvad du vil fortælle - fortæl det - fortæl hvad du har fortalt
Nogle gange har du kun 2 minutter, og så kan det være super svært at nå, men hvis du kan finde tid til det, er det en rigtig god idé at tilføje en agenda og en opsummering i dit pitch deck. Husk på at dit publikum lytter til utrolig mange pitches, og hvis du ikke slår dit budskab fast, kan det nemt blive glemt i mængden.

4. Få andre til at gennemgå det
Du ved alt om din virksomhed, og derfor giver alt i dit pitch deck helt sikkert god mening for dig, men det er ikke sikkert, det giver lige så god mening for folk, der ikke kender til virksomheden (det gør mange af de potentielle investorer jo ikke).

Det er derfor en god idé at få et par andre øjne til at gennemgå dit pitch deck - og her kvalificerer familie, venner og kollegaer sig altså ikke!

5. Vær ærlig
Der er ingen grund til at skjule eller pakke noget ind. Hvis en investor er interesseret og reelt overvejer at investere, kan du være helt sikker på, at han/hun begynder at undersøge virksomheden, og så får du dig hurtigt et forklaringsproblem, hvis du har pyntet på noget i dit pitch deck. I sidste ende ender det næsten altid med at være spild af tid for alle.

Connect Denmark
Ønsker du gratis sparing på dit pitch deck? Så hjælper Connect Denmark rigtig mange startups og SMV'er med sparring og rådgivning - klik her for at læse mere om Connect Denmarks tilbud.

Upload pitch deck til Heyfunding
Har du allerede et pitch deck, men har du endnu ikke haft held med at finde en investor? Upload dit pitch deck til Heyfunding lige her, så udvælger vi de bedste cases og matcher dem med investorerne i vores netværk.

13. Acceleratorprogrammer

Der findes et hav af startup acceleratorprogrammer! Nogle har fokus på ét bestemt område, andre favner mere bredt. Nogle varer i få dage/uger/måneder, andre strækker sig over et år. Fælles for dem alle er dog, at de brænder for at gøre en forskel for startups.

Vi har samlet en liste over nogle af de danske startup acceleratorprogrammer, du med fordel kan kigge på, hvis du overvejer sådan et forløb:

  1. Accelerace
  2. StartupBoost (Kolding)
  3. Smart Innovation (Region Hovedstaden)
  4. Rocket57 (Marin Biotech og IT)
  5. Odense Robotic StartUp Hub (Robotics - Odense)
  6. INCUBA Startuplab (IT, Cleantech og Sundhed - Århus)
  7. Growing Food CPH (Fødevarer)
  8. BioInnovation Institute (Bio - København)
  9. Greentech Challenge (Greentech)
  10. Game Hub Denmark Incubator (Gaming)

14. Har du en god idé?

Går du rundt med en god ide, men er i tvivl om, hvordan du kan realisere den? Så kan Opfinderrådgivningen være stedet, du skal søge hen. De kan hjælpe dig med at søge licenser, tage kontakt til samarbejdspartnere og virksomheder og meget mere!

De har foreksempel hjulpet Kenneth, der i to år gik med en idé til en fjernvarmeventil, der kan spare vand, tid og penge - læs mere om den historie her.

PS. Det er gratis!

15. Crowdfunding

Crowdfunding er en populær måde at finansiere sin virksomhed eller idé på. Der findes 4 forskellige former for crowdfunding, men hvad er egentlig forskellen?

1. Donation
Denne er ofte velgørenhed, og er sjældent relevant for startups.

2. Reward
Her betaler funderen et bestemt beløb, og får så i den anden ende en belønning - ofte i form af et produkt. Rewardbaseret crowdfunding platforme kan være Kickstarter, Booomerang og Coop Crowdfunding.

3. Lån
Lendino og Flexfunding er begge eksempler på lånebaseret crowdfunding, hvor funderne betaler ind til et lån, som virksomheden løbende skal betale tilbage.

4. Aktie
Denne form for crowdfunding handler om ejerandele. Virksomheden samler mange investorer, som hver får en lille bid af kagen. Det kan for eksempel være platformen FundedByMe.

16. Sådan bliver du selvstænding

Planlægger du at blive selvstænding? Så kommer der her en step-by-step guide til, hvordan du opretter din virksomhed:

  1. Registrer din virksomhed og få et CVR-nummer på Virk.dk
  2. Opret NemID medarbejdersignatur på NemID.nu
  3. Tilmeld NemKonto for virksomheder på NemKonto.dk
  4. Opsæt og aktiver digital postkasse på Virk.dk - Se din digitale postkasse på e-Boks
  5. Indberet moms på SKAT.dk
  6. Søg efter dit CVR-nummer i Det Centrale Virksomhedsregister på datacvr.dk

17. Gratis værktøjer til startups

Dagligdagen går hurtigt hos mange startups, og det kan derfor være svært at tage sig tiden til at finde de rette online værktøjer/programmer. Vi har samlet en liste over vores favoritværktøjer - fælles for dem alle er, at de er gratis:

Slack
Listen er egentlig oplistet i vilkårlig rækkefølge, men Slack er nu alligevel det første værktøj, vi vil anbefale! Slack er et kommunikationsværktøj, hvor alle medarbejdere i virksomheden kan blive koblet op på et "workspace", og her kan man så kommunikere internt eller i private og åbne grupper. Slack kan installeres som en app på både mobil og computer, så man får en notifikation lige så snart, der er en kollega, der skriver til en.

Airtable
Airtable kan du bruge som en form for database, hvor du holder styr på forskellige lister. Du kan tilføje forskellige kolonner til listerne - for eksempel: navn, dato, checkliste, osv. Herudover kan du sætte filtrer ud fra, hvad dine kolonner indeholder og dermed nemt søge og filtrere din "database". Med Airtable kan du også lave forskellige formularer, folk kan udfylde.

Whereby
Endnu et kommunikationsprogram - dette er blot til videomøder. Med Whereby kan du holde online videomøder med dine kollegaer, kunder eller samarbejdspartnere. Du har samtidig mulighed for at chatte inde i mødet, og du kan dele din skærm med de andre deltagere, så de kan følge med i, hvad du snakker om. Som alternativer til Whereby, findes der også Skype og Google Hangouts.

Mailchimp
Med Mailchimp kan du sende nyhedsbreve ud til dine kunder. Det er et simpelt "drag and drop" værktøj, der gør det nemt for alle og enhver at lave et godt nyhedsbrev. I Mailchimp kan du også inddele dine kunder i forskellige lister og give dem forskellige tags, så du kan personalisere dine nyhedsbreve.

Hotjar
Hotjar er et ret fedt analyseværktøj, hvor du blandt andet kan se et heatmap over din hjemmeside. På den måde kan du se, hvor langt ned på siden folk kigger, hvilke knapper de trykker på og meget mere. Du kan også lave recordings, hvor du efterfølgende kan se en besøgendes adfærd inde på din hjemmeside.

Wordpress
Wordpress er et rigtig godt CMS (Content Management System), der gør det nemt at opbygge sin egen hjemmeside. Der findes mange forskellige templates og plugins, der gør, at du næsten altid kan lave en skræddersyet version, der er tilpasset dine behov. Vær dog opmærksom på, at nogle templates og plugins koster penge.

Trello
Rigtig godt program til projektstyring og håndtering af opgaver. Du kan sætte deadlines, oprette tjeklister, tilføje dine kollegaer og meget mere til alle dine opgaver i Trello. Som alternativer til Trello, kan blandt andet nævnes ClickUp og Basecamp

Google
Hvis du har en Google konto, findes der rigtig mange forskellige programmer, du kan bruge. Google har for eksempel lavet deres eget alternativ til Microsoft Word, Excel og Power Point - de hedder Google Docs, Sheets og Slides. Herudover kan du med fordel installere Google Analytics på din hjemmeside, som giver dig data og statistik fra alle dine besøgende.

HubSpot
Med dette CRM (Customer Relationship Management) system, kan du nemt samle dine marketing, salg og service aktiviteter et sted. Prøv det!

Dinero
Dinero er et online regnskabsprogram, hvor du kan holde styr på alle dine fakturaer. Dinero er udviklet specifikt til iværksættere og selvstændige.

Unsplash
Her kan du finde gode og professionelle billeder til næsten enhver lejlighed.

18. Erhvervshusene

Har du været forbi dit lokale Erhvervshus? Hvis ikke, er de et besøg værd i næsten alle situationer. Erhvervshusene tilbyder nemlig gratis hjælp og sparring indenfor mange forskellige områder. Igennem Erhvervshusene kan du også få tildelt en mentor eller få tilskud til ekstern rådgivning.

Erhvervshusene kan hjælpe dig indenfor disse områder:

  • Strategi og forretningsudvikling
  • Ledelse og organisation
  • Salg og markedsføring
  • Kapital og finansiering
  • Eksport og internationalisering
  • Digitalisering
  • Teknologi og innovation
  • Hjælp til iværksættere
  • Kvalificeret arbejdskraft
  • Kriseramte virksomheder

Find dit lokale Erhvervshus her:

Erhvervshus Nordjylland
Erhvervshus Midtjylland
Erhvervshus Sydjylland
Erhvervshus Fyn
Erhvervshus Sjælland
Erhvervshus Hovedstaden (Copenhagen Business Hub)

19. Disciplinen at pitche

For at kunne mestre disciplinen, er der 3 helt basale ting, der skal være på plads:

1. Personen der pitcher
2. Pitch decket
3. Publikummet

De fleste ved, at alle 3 dele er essentielle, men de færreste vælger at dykke ned i andet end pitch decket... Og det er en fejl! Ved også at være opmærksom på punkt 1 og 3, øger du dine chancer for en investering markant.

Personen der pitcher
Det er ikke ligegyldigt, hvem der pitcher for investorerne. Mange vælger en CEO eller founder, og det er i mange tilfælde også det rigtige valg, MEN det handler mere om personen, end hans/hendes titel. I skal derfor vælge den nøgleperson fra teamet, som har den absolut største passion for virksomheden/projektet, og som kan fortælle den historie, der gør, at en potentiel investor sidder tilbage med en følelse af, at han/hun kan blive del af et projekt, der er det fedeste i verden.
Somme tider er den person ikke den stærkeste på virksomhedens tal og budgetter, derfor kan man med fordel sende ham/hende afsted sammen med en CFO eller CEO.

Pitch decket
Vi har nævnt det før, og vi gør det igen: Der findes desværre ikke den ultimative guide til det perfekte pitch deck (vi har i hvert fald ikke fundet den endnu). Der findes dog mange, der giver deres bud på, hvordan et godt pitch deck kan se ud. Her er vores favoritter:

  1. Sequoias guide til pitch deck
  2. DanBans guide til pitch deck + relateret inspiration
  3. Keystones guide til 10 gode investor pitch skabeloner

Publikummet
Du kan lave et helt suverænt pitch deck, der grafisk står snorlige, indeholder alle de rigtige tal og din præsentation var fuldstændig fejlfri - du kunne ikke have gjort det bedre!

Jo du kunne...

Investorer har ofte nogle kriterier, du skal opfylde, inden de overhovedet gider at slå lyttelapperne ud. Fonde kan have krav til omsætning, branche, alder på virksomheden, etc. og mange business angels arbejder ofte indenfor bestemte områder, da det er der, de har erfaring, viden eller interesse.

Du kan øge dine chancer for en investering ved at gå målrettet efter de investorer, hvis portfolio din virksomhed passer bedst ind i.

Her er eksempler på steder, du kan pitche i Danmark:
DanBan
Keystones
Business Angels Syddanmark
Techhub Nord
Techhub Syd
Aarhus Investor Summit
Odense Investor Summit
Startup acceleratorer
Startup konkurrencer og events

20. Studenteriværksætteri

Der findes utrolig mange tilbud til studenteriværksætteri, og det er især de forskellige uddannelsesinstitutioner, der forsøger at hjælpe unge iværksættere.

Her kan du se et overblik over, hvad de forskellige uddannelsesinstitutioner tilbyder:

Erhvervsakademierne
Professionshøjskolerne
Universiteterne

21. Bootstrapping

Det kan være dyrt at starte sin egen virksomhed, og derfor leder mange iværksættere efter steder, hvor de kan spare penge. Det er meget populært at bootstrappe i starten af virksomhedens levetid, og vi har samlet nogle gode idéer til, hvordan du blandt andet kan bootstrappe:

Skær ned på de faste udgifter
Det er lidt af en kliché, men det med at starte i mor og fars kælder er slet ikke så dumt. Noget af det, man altid gerne vil skære ned på, er nemlig de faste udgifter, og huslejen er et godt sted at starte.

En anden fast udgift, man kan skære ned på er lønninger. Sørg for at holde dit team af fuldtidsansatte lille og gør i stedet brug af freelancere, praktikanter, mm. til de opgaver, i ikke selv kan løse i teamet.

Overvåg udgifter
Sørg for, at du ved, hvad alle pengene i virksomheden bliver brugt på. Det kan hurtigt løbe afsted, og derfor er det vigtigt, du er opmærksom. Tænk også over, hvilken betydning det vil have for virksomheden, hvis man skærer nogle af udgifterne fra - er svaret "ikke den store betydning", er det en god idé at begynde at skære fra.

Sælg og skab et cash flow
Find din indre sælger frem! Sælg betyder i mange tilfælde "grib knoglen og ring op". Hvis du virkelig gerne vil sætte gang i dit salg, skal du ud i marken, hvor dine kunder er. Du skal møde dem, snakke med dem, spørge dem om feedback, men vigtigst af alt: Du skal sælge til dem!

Når du begynder at bruge penge på at sælge dit produkt, skal du sørge for, at hver krone du bruger, bliver tjent ind igen. Sørg for at få opbygget et cash flow, hvor du ved, at pengene kommer ud og ind til tiden, så du ikke lige pludselig står i en situation, hvor der først er penge på kontoen i næste måned.

Brug gratis værktøjer
Du kan komme rigtig langt med gratis værktøjer, så overvej om den betalte løsning virkelig er SÅ meget bedre, at den er værd at betale for.

Vi har tidligere delt en liste over vores favorit online værktøjer - den kan du se her >>

22. Upcoming startups (2020)

Der kommer hele tiden nye spændende startups til. Nogle lever længere end andre. Herunder har vi udvalgt 5 af de startups, vi tror, man skal holde ekstra godt øje med i 2020:

Good Monday
Som de selv beskriver det, er Good Monday den ultimative kontorløsning. Her kan du samle alle dine kontoraktiviteter på ét sted og få et samlet overblik over de udgifter, der er forbundet med det.

Sidecourt
Vil du gerne kunne følge mere med i alle de sportsgrene, der ikke bliver vist på TV? Med Sidecourt kan du streame forskellige sportsgrene, og du får mulighed for at følge stjernerne både før, under og efter kampene.

Reppio
Reppio er en løsning til personalehåndtering i eventbranchen. Du kan styre alt lige fra at oprette nye vagter til løn. Appen giver også mulighed for at få feedback på en arbejdsopgave, så du får et indblik i, hvad der fungerer godt og dårligt.

Biotrino
Biotrino laver superfood - nærmere sagt Blonde Chlorella. En mikroalge der bliver produceret i Danmark. Blonde Chlorella kan for eksempel bruges i madlavning, juicer og dressinger og indeholder 60% protein.

Beauty Match
Et skønhedsunivers! Med Beauty Match kan du både få inspiration, du kan sammenligne behandlinger og behandlingssteder og du kan booke behandlinger.

23. Startup events i 2020

Disse events og konkurrencer skal du holde øje med i 2020:

Tech BBQ
Odense Investor Summit
Aarhus Investor Summit
Danmarks Iværksætteruge
PreSeed Academy
Venture Cup
Sunburst
Nordic Startup Awards
Founders of Tomorrow
EY Entrepreneur of the year
DGI Impact
Creative Business Cup
CareWare
Danish Entrepreneurship Award
Slush

Om Heyfunding

Heyfunding har kortlagt mere end 1500 aktører, investorer og business angels. Vi arbejder for at give startups et skræddersyet overblik over startup økosystemet ud fra kriterier, der passer til hver enkelt case/virksomhed. Herudover hjælper vi også startups og investorer med at skabe det perfekte match, der i sidste ende kan føre til en investering.

Skal vi hjælpe dig og din virksomhed? Opret en gratis profil her.