Den ultimative crowdfunding guide

Alt du skal vide for at komme godt igang med en succesfuld crowdfunding kampagne.

Posted by Heyfunding i samarbejde med Louise Bech Junge on June 26th, 2020

Crowdfunding er så småt begyndt at blive mere og mere populært i Danmark. Især Kickstarter, Indiegogo og GoFundMe er velkendte navne, når det kommer til crowdfunding, men har du egentlig styr på dine muligheder, når det kommer til den populære fundingmulighed?

I denne guide er Heyfunding gået sammen med Louise Bech Junge fra CrowdNerds, og vi vil blandt andet lære dig om de forskellige typer af crowdfunding, hvilken type der passer bedst til din virksomheds nuværende stadie, hvordan du kommer igang med crowdfunding og selvfølgelig nogle gode tips og tricks til din crowdfunding kampagne.

Hvad er crowdfunding?

Det ligger egentlig lidt i navnet - crowdfunding betyder, at en større gruppe mennesker (crowd) skyder penge ind i en virksomhed, et projekt eller et produkt (funding). Flere kender måske crowdfunding fra platforme som Kickstarter eller Indiegogo. De fungerer egentlig mest som en form for “webshop”, hvor man kan gå på opdagelse i blandt nye produktidéer, og vælge at købe et produkt (og dermed støtte crowdfunding kampagnen), som man får tilsendt, hvis kampagnen er en succes. Denne form for crowdfunding er rigtig god for mange, der ønsker at lancere et nyt produkt, men ikke har råd til at producere produktet på forhånd.

Det er dog langt fra den eneste form for crowdfunding, der findes. Du kan med fordel bruge denne fundingmulighed, hvis din virksomhed har brug for en investering eller et lån, men har svært ved at skaffe det fulde beløb fra én investor. Vær dog opmærksom på, at der findes 4 forskellige former for crowdfunding, du bør kende til, inden du laver din kampagne.

Forskellige former for crowdfunding

Der findes 4 forskellige former for crowdfunding - nogle er mere relevante for danske startups end andre. De 4 former er:

  1. Donationsbaseret
    Denne form kan med andre ord beskrives som velgørenhed. Dette er nemlig crowdfunding, hvor man støtter noget uden en forventning om at få noget igen. Selvom det kan være super fristende at lave en donationsbaseret crowdfunding kampagne, er det de færreste virksomheder, det er relevant for - derfor kan du lige så godt, allerede nu, kigge nærmere på de 3 andre crowdfunding-former.

  2. Rewardbaseret
    Det er i denne kasse, Kickstarter, Indiegogo og mange af de andre store crowdfunding platforme, vi kender, passer ind. Her investeres der for at få en belønning, og i mange tilfælde er denne belønning et produkt. Derfor er en rewardbaseret crowdfunding kampagne rigtig god, hvis du skal lancere et nyt produkt, men ikke er sikker på, om det kan sælge, eller måske ikke har pengene til at producere produktet i store mængder. I kampagnen sætter du et mål, som skal opnås (som udgangspunkt) - ellers annulleres kampagnen. Et mål kan være, at du vil sælge for 50.000 kr. af produktet på 30 dage. Hvis du når målet, går du i gang med at producere produkterne, og dine backers (altså dem, der har støttet kampagnen med det beløb, du har bestemt) modtager deres “ordre”. Hvis du ikke når målet, bliver kampagnen annulleret, og dine backers får deres penge retur.

  3. Lånebaseret
    Nogle crowdfunding-platforme tilbyder, at virksomheder kan låne penge - ligesom hvis du tager ned i banken. Du vil opleve at modtage det fulde lånte beløb, men bagved er det en masse mindre långivere, der er gået sammen om at give dig lånet. Derfor er risikoen for den enkelte långiver ikke lige så stor, som hvis du låner i banken eller af én person. Alt andet fungerer på samme måde - du skal afbetale på lånet, og der løber renter på.

  4. Aktiebaseret
    Det ligger lidt i navnet - aktiebaseret crowdfunding vil nemlig sige, at en investor investerer mod at få aktier i virksomheden. Det betyder, at virksomheden skal drives som et aktieselskab, før det er muligt at lave en aktiebaseret crowdfunding kampagne. Med aktiebaseret crowdfunding får du altså potentielt hundredvis af små investorer i dit selskab.

Du kan læse mere om de 4 forskellige former for crowdfunding hos SKAT >>

Crowdfunding platforme

Vi har allerede nævnt et par af de populære udenlandske crowdfunding platforme - nu er turen kommet til at introducere nogle af de danske. Der findes nemlig en del gode danske crowdfunding platforme, som du med fordel kan kigge nærmere på.

Donationsbaseret
10er (dansk): 10er er en donationsbaseret crowdfunding platform, hvor du kan støtte dine favorit projekter med et valgfrit beløb hver måned. Der er især projekter som podcasts og blogs, man kan støtte igennem 10er.

Andre donationsbaserede crowdfunding platforme:

Caremaker (dansk)
GoFundMe
GoFundMe Charity
Causes
Chuffed

Rewardbaseret
I rewardbaseret kampagner opretter du en kampagne og oplister dine rewards. Backers har nu mulighed for at støtte din kampagne med et beløb, der matcher en af dine rewards. Afhængig af din kampagne, kan du med fordel give en større reward jo større det donerede beløb er. Eksempler på rewardbaseret crowdfunding platforme:

Booomerang (dansk)
IDA Crowdfunding (dansk) - fokus på opfindelser og innovative produkter
Coop Crowdfunding (dansk) - fokus på madvarer og drikke
Kickstarter
Indiegogo

Lånebaseret
Der findes mange forskellige crowdfunding platforme, der tilbyder lån til virksomheder fra private og professionelle investorer. For virksomheder er det nemmere og hurtigere at få et lån, og for investorer kan man, for et relativt lavt beløb, komme igang med at støtte de projekter, man kan lide. Eksempler på lånebaseret crowdfunding platforme:

Lendino (dansk)
Flexfunding (dansk)
Kameo (oprindeligt svensk, men har en dansk platform og afdeling)
Coop Crowdfunding (dansk) - tilbyder også lånebaseret crowdfunding
North Funding by NOVI (dansk)
LendingClub

Aktiebaseret
Hvis du ønsker at lave en aktiebaseret crowdfunding kampagne, skal du være beredt på at kigge udenfor landets grænser. Aktiebaseret crowdfunding er nemlig ikke så udbredt i Danmark endnu (bl.a. også grundet rigid lovgivning), men det betyder ikke, at der ikke findes nogle gode globale muligheder. Eksempler på aktiebaseret crowdfunding platforme:

Funderbeam (afdeling i Danmark)
FundedByMe
Seedrs
Crowdfunder
Crowdcube
Mintos

Din virksomhed og crowdfunding

Netop fordi der er fire typer af crowdfunding, kan der være nogle, der er mere relevante for din virksomhed end andre. I Danmark er rewardbaseret og lånebaseret ubetinget de største, men det spås at aktiebaseret vil vinde større indpas, hvis lovgivningen omkring denne form bliver mere simpel og favorabel for virksomheder og investorer.

Donationsbaseret er som udgangspunkt kun relevant for dig, der arbejder i en virksomhed med et socialt formål. Det er sjældent noget vi ser blive brugt i forretningssammenhænge. Hvis du skal lave donationsbaseret crowdfunding i Danmark, skal du huske at registrere kampagnen hos Indsamlingsnævnet inden du laver kampagnen.

Kigger vi crowdfunding ift. virksomhedsstadie, så ser vi typisk at rewardbaseret crowdfunding benyttes meget af startups, der ikke nødvendigvis har været igang i særlig lang tid og uden nogen nævneværdig aktivitet endnu. Trenden bevæger sig dog over i, at rewardbaseret crowdfunding benyttes af både helt nye startups og mere etablerede mindre virksomheder, fordi denne type byder på mange andre fordele udover funding.

Lånebaseret crowdfunding er som udgangspunkt kun interessant for de virksomheder, der har været igang i et par år som minimum. Det hænger sammen med, at platformen der formidler forbindelsen mellem backers og virksomhederne, skal risikovurdere din virksomhed baseret på bl.a. de seneste par års regnskaber. Du kan altså sjældent som helt nyopstartet virksomhed optage et crowdfunding-lån, medmindre du kan stille personlig kaution for hele lånebeløbet.

Aktiebaseret crowdfunding er for de større virksomheder, der typisk skal bruge midler til at ekspandere eller gå ind i nye markeder. Det er altså sidste ‘step’ på crowdfunding-stigen.

Sådan kommer du igang med crowdfunding

Lånebaseret
Vil du undersøge muligheden for at lave lånebaseret crowdfunding, er du velkommen til at kontakte Louise fra CrowdNerds, da de forskellige platforme benyttes til forskellige typer af låneprojekter. Du skal være klar til at finde regnskaber og lignende frem, og så er platformene typisk ret hurtige til at vende tilbage med mulighederne.

Vil du gerne igang med at investere via crowdlending kan du med fordel melde dig ind i denne Facebook-gruppe, hvor danskere diskuterer crowdlending.

Rewardbaseret
Når du skal lave rewardbaseret crowdfunding, er det først og fremmest en rigtig god idé at hente inspiration fra kampagner med produkter, der minder om dit eget.

De vigtigste fire elementer i forberedelsen af din kampagne er følgende:

  1. Byg et crowd
    Du kan have brugt nok så lang tid på at sætte en kampagne sammen, men har du ikke et crowd, du kan dele den med, kan det være (næsten) lige meget. Sørg for at samle en email-liste med folk, der kunne være interesserede i at støtte din kampagne. Du kan sagtens putte din familie og venner på, men dine chancer for en succesfuld kampagne stiger altså drastisk, hvis du får udvidet listen til at indeholde andre potentielle købere.

  2. Lav en fængende video
    Kampagner med video opnår gennemsnitligt 105% mere funding, end dem der ikke har. Så gør dig selv en tjeneste og lav en video. Brug tid på at gennemtænke hvad din video skal indeholde, for du har kun nogle få minutter at gøre godt med.

  3. Lav en kreativ beskrivelse
    Din beskrivelse skal være levende, fængende og informationsrig. Du kan ikke regne med, at folk læser hele din beskrivelse igennem, så det er vigtigt at strukturere informationen, så det allervigtigste budskab står først.

  4. Gennemtænk dine rewards
    Crowden støtter din kampagne ved at købe rewards. Derfor skal dine rewards være gennemtænkte.
    Det kan kun anbefales at have mere end én reward, fordi der skal være lidt til enhver pengepung. Her handler det ofte om at være kreativ. Eksempelvis valgte projektejerne bag denne kampagne, der skulle finansiere et hønsehus, en reward, hvor man for £80 fik æren af at navngive hanen i hønsehuset.
    Det kan være en god idé at lave et begrænset antal early-bird rewards, så du får sat skub i din kampagne tidligt. Jo hurtigere din kampagne kommer ud af starthullet, des mere sandsynligt er det, at du lykkes med din kampagne.

Gode tips og tricks

Lav en video
Lav en god reklamevideo for dit produkt/idé. Den skal ikke vare mere end et par minutter, men dit fornemmeste job kommer til at være at fange og fastholde seeren. Noget af det, der virker rigtig godt i sådan en video er:

  1. Hav fokus på produktet og dets egenskaber
  2. Lav videoen personlig - vis teamet eller dine founders frem
  3. Fortæl om/vis hvad seeren får ud af at støtte kampagnen

Vær visuel
En potentiel backer må ikke sidde tilbage med et eneste spørgsmål, når han/hun har set hele din kampagne igennem. Sørg derfor for at tage en masse gode billeder af produktet i sig selv, men også i brug i forskellige scenarier. Skil det ad og beskriv, hvordan det er lavet, zoom ind på features og beskriv dem i detaljer. Lige meget hvad du gør, skal du altid kunne supplere med et billede eller en video til din tekst.

Husk på at det formentlig er et helt nyt produkt, du introducerer - dit publikum kender det ikke på forhånd.

Lav reward trin og beløn early-birds
Det kan være noget så simpelt som mængderabat, hvis det giver mening for dit produkt/service. Det kan også være, du har noget ekstra tilbehør til dit produkt, som du kan sende med oveni. Sælger du en bog, kan du tilbyde at signere den. Det er kun fantasien, der sætter grænser, når du skal vælge rewards til dine backers.

Opdater dine nuværende og potentielle backers
Mange crowdfunding-platforme giver dig mulighed for løbende at holde backers opdateret. Brug denne feature til at fortælle om, hvor langt I er nået, hvor langt der er igen, hvor langt I er i processen, eller hvis der er nogle praktiske informationer, I har brug for at dele.

Sæt stort ind på markedsføring
En ting er at lave selve kampagnen, noget helt andet er at gøre den synlig for potentielle backers. Vær endelig kreativ - det er nemlig dit eget job at nå ud til kunderne. Måske har du en mailliste, du kan sende materiale om kampagnen til, du kan også prøve at satse på sociale medier. Vigtigt er det i hvert fald, at du får spredt nyheden om din kampagne.

Eksempler på gode crowdfunding kampagner

Skal du lave lånebaseret crowdfunding, er det ret simpelt at stille en kampagne op, og vi vil derfor bruge pladsen her på at fremhæve nogle af de virkelig gode (og mest succesfulde) rewardbaserede crowdfunding-kampagner, som danske startups har produceret.

Hvad har disse kampagner tilfælles?

  1. De har lavet en god video
  2. De beskriver produktet ned til mindste detalje
  3. De har lavet forskellige reward trin
  4. De har lavet en god og lang visuel kampagne, der svarer på alle tænkelige spørgsmål
  5. De præsenterer teamet bag produktet/kampagnen

Vidste du…

At undersøgelse har vist, at kvinder er mere succesfulde til at nå deres rewardbaserede crowdfunding-mål end mænd? (PWC rapport, Women Unbound).

Backers har smidt mere end 5 mia. dollars i projekter på Kickstarter (Kickstarter stats).

Det mest populære ‘pledge’ på Kickstarter er $25 (Kickstarter stats).

Kickstarter har en all-or-nothing politik, mens Indiegogo udbetaler pengene uanset om de når funding-målet.

Alternativer til crowdfunding

Nu er du forhåbentlig blevet en del klogere på crowdfunding og dine muligheder. Vi håber, du har fået blod på tanden til at kaste dig ud i den populære funding disciplin. Hvis du sidder tilbage med spørgsmål til guiden, er du meget velkommen til at kontakte os på mail@heyfunding.dk eller lbj@crowdnerds.dk - sidstnævnte kan endda også hjælpe dig med at lave din rewardbaserede crowdfunding kampagne eller søge et crowdfunding-lån.

Skulle du sidde tilbage med en følelse af, at crowdfunding ikke er noget for dig og din virksomhed på nuværende tidspunkt, så er der heldigvis mange andre alternativer, du kan dykke ned i.

Alternativer til donationsbaseret crowdfunding:

  • Iværksætter legater
  • Startup konkurrencer

Alternativer til rewardbaseret crowdfunding:

  • Tilskudsordninger
  • Accelerator programmer
  • Startup konkurrencer
  • Iværksætter legater

Alternativer til lånebaseret crowdfunding:

  • Banklån
  • Investorlån
  • Vækstfonden
  • Konvertibelt lån

Alternativer til aktiebaseret crowdfunding:

  • Business angel investering
  • Seed- eller venture kapital investering

Heyfunding.dk kan du oprette en gratis startup profil og se, hvilke fundingmuligheder der passer bedst til din virksomhed.