Sådan værdisætter du din virksomhed

Sådan værdisætter du din virksomhed

Gode råd til, hvordan du værdisætter din virksomhed. Samt kendskab til nogle af de populære metoder, samt do’s and dont’s når det kommer til værdiansættelse.

Værdiansættelse af virksomhed er noget, du ikke kommer udenom, når du har en startup. Det er nemlig vigtigt, du ved, hvad din virksomhed er værd, når du skal forhandle med investorer. Der findes ikke en fast formel til, hvordan man værdisætter en virksomhed, og for mange er det en svær disciplin.

Hos Heyfunding har vi efterhånden set en del kreative måder på værdisætning af virksomhed (nogle bedre end andre). Disse måder kombineret med de kendte metoder, giver dig en god guideline til, hvordan du værdisætter din virksomhed.

… MEN, lad os lige starte med at slå fast, hvordan du IKKE skal gøre det!

Sådan skal du IKKE værdisætte din virksomhed

Don’t 1: Værdisæt din startup ud fra, hvad du kunne have fået i løn, hvis du var lønmodtager

Regnestykket er egentlig dejlig simpelt. Antal år teamet har brugt i virksomheden x tidligere årsløn eller løn som lønmodtagere i dag. Det er da et nemt tal, der er til at forholde sig til! Det er også et tal, investorerne er ligeglade med, da det ikke fortæller noget om virksomhedens reelle værdi.

Don’t 2: Værdisæt din startup (uden/med minimal omsætning) ud fra statistikker og offentlige markedsanalyser, der (med lidt god vilje) indikerer et potentiale for din idé

Igen er regnestykket ret nemt at stille op. Her er et eksempel:
Din startup sælger drikkeglas til 20,- stk. og planlægger at ekspandere til hele Europa. Der er over 500 millioner indbyggere i Europa (og alle har jo brug for et drikkeglas). Du forventer at kunne indtage 1% af markedet, fordi du har planlagt en vild salgs- og markedsføringsstrategi! SÅ, du forventer at kunne sælge 5.000.000 glas á 20,- = 100.000.000 kr. i omsætning. Det er da fantastisk!

Men hey – har du husket at tage højde for:

  • Alle dine udgifter?
  • Konkurrencen på markedet?
  • Har du bevist, at du kan vinde 1% af et marked?
  • Osv…
Don’t 3: Værdisæt din startup ud fra, hvad du selv synes og føler, den er værd

Den her er ret klassisk – og vi forstår det sådan set godt. Din startup er din idé, dit hjertebarn, dit hårde arbejde, osv. Hvis du ikke synes, det er verdens bedste idé, hvem gør så? Derfor kan det nærmest gøre helt ondt at sætte en realistisk værdiansættelse. Den er ofte MEGET lavere end, hvad du selv værdisætter din virksomhed til, men pas nu på! Din virksomhed er helt sikkert meget værd for dig, men den er først noget værd for andre, når der er resultater. Husk at pengene fra investorerne, skal hjælpe din startup med at stige i værdiansættelse. Og er det ikke sjovere at eje 20% af en virksomhed til 100 millioner end 100% af en virksomhed til 1 million?

Don’t 4: Værdisæt din startup ud fra, hvor mange år, du har været i gang, hvad det har kostet dig, og hvad du KUNNE have omsat for/forventer at omsætte for:

Denne er egentlig bare en kombination af nogle af de andre punkter. Hertil lægger du alle de udgifter, du lige kan finde på. Der er vist ikke grund til at gå mere i dybden med den, men i stedet vil vi slå følgende fast:

Pas på med at værdisætte din virksomhed ud fra hvad du kunne have tjent/omsat for. Hvad du føler. Hvad offentlige markedsanalyser fortæller. Fokuser i stedet på resultater – det er dem, der viser både dit og din virksomheds potentiale.

Forskellige metoder man værdisætter en startup med

Der findes mange anerkendte metoder når man værdisætter en startup. Vi har udvalgt nogle af de mest populære. Det er dog vigtigt at nævne, at startuppens stadie har en indflydelse på, hvilken metode der vil virke bedst for dig. Hos Heyfunding deler vi startups op i følgende stadier:

  1. Idé/koncept
  2. Udvikling
  3. Go to market
  4. Vækst
  5. Ekspansion

De første 2 er de tidlige stadier. Her har man endnu ikke har opnået de helt vilde resultater, og der er ikke så mange historiske informationer i virksomheden. De sidste 3 er de mere etablerede stadier. Her kan man vise nogle resultater, og der er noget historie i virksomheden. Nogle er måske endda tæt på break even eller et exit.

Metoder

Venture Capital metoden

Denne metode bruger man ofte, når man værdisætter early-stage startups. Den tager højde for, at en investor ønsker at lave et overskud på et exit i fremtiden. Helt grundlæggende, kan det forklares via denne formel: RoI (return on investment) = Exit værdi / Post-money værdi.

Exit værdien udregnes ofte ud fra omsætningen i virksomheden. Hvis man ikke har en omsætning, kan det være nødvendigt at sammenligne virksomheden med lignende, mere etablerede, virksomheder.

Se her hvordan du kan bruge VC metoden til at værdisætte din startup.

Relativ værdiansættelsesmetoden

I denne metode skal du sammenligne din startup med andre virksomheder på samme stadie. Afhængig af din startups stadie, kan du sammenligne på eksempelvis omsætning eller driftsoverskud. Er din startup på et tidligt stadie med ingen/minimal omsætning, kan du i stedet sammenligne på antal downloads af app, besøg på hjemmesiden, medarbejdere, etc.

Udregningen kan laves således: (konkurrentens værdi / aktivitet) * egen aktivitet

Omkostningsmetoden

Hvad koster det en konkurrent at starte en lignende virksomhed op og nå dertil, hvor din startup er i dag? Hvis det kan gøres billigere end, hvad din virksomhed er vurderet til, er din værdiansættelse for høj. Denne metode er især god til de helt tidlige startups.

Discounted cash flow metoden

Også kendt som DCF metoden. Her værdisætter man virksomheden ud fra en estimering af virksomhedens fremtidige cash flow, som man forventer vil stige på grund af investeringen. Vær opmærksom på, at denne metode virker bedst til virksomheder, der IKKE er på et helt tidligt stadie. Til disse anbefales Omkostningsmetoden.

Udregningen af DCF metoden kan laves således: CF1/(1+r)1+CF2/(1+r)2+CFn/(1+r)n
Hvor:

  • CF = Cash flow for dette år
  • CF1 = Cash flow for år 1
  • CF2 = Cash flow for år 2
  • CFn = Cash flow for resten af årene
  • r = Discount rate

Gode råd til værdisætning

  1. Brug enhjorning.bot
    Her kan du slå en virksomheds navn/CVR nummer op og se, om de har modtaget en investering. Hvornår det er sket, og til hvilken værdisætning.

  2. Kig på typer af investorer
    Det er vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvilken type investor, du gerne vil have med ind i din virksomhed. Skal det være en aktiv eller inaktiv investor? En med et stort netværk i branchen? “Kloge” penge kommer fra en investor, der kommer med noget værdifuld viden for din virksomhed. Nogle investorer foretrækker at lave kortsigtet investering, der giver en hurtig fortjeneste. Andre foretrækker langsigtede investeringer. OSV…
    Det er derfor en stor fordel for dig at tænke over, hvilken type investor du gerne vil have med på holdet.

  3. Vær realistisk, men husk at mærke efter
    Sørg for du ikke sætter en værdiansættelse, der er helt hen i vejret. Så får du ALDRIG en investors interesse. Samtidig skal du heller ikke værdisætte din virksomhed så lavt, at du ikke har det godt med det (for så får du det aldrig godt med det). Det er en hårfin balance. I nogle situationer kan det være en fordel at værdisætte din virksomhed 5-10% højere end planlagt. Så du har lidt at forhandle med investorerne med.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.