Sådan værdisætter du din virksomhed

Få gode råd til, hvordan du kan værdisætte din virksomhed. Få kendskab til nogle af de populære metoder, samt do's and dont's når det kommer til værdiansættelse.

Posted by Niels Holst on May 6th, 2020

Værdiansættelse er noget, du ikke kommer udenom, når du har en virksomhed. Det er nemlig vigtigt, du ved, hvad din virksomhed er værd, når du skal forhandle med investorer. Desværre findes der ikke en fast formel til, hvordan man værdisætter en virksomhed, og for rigtig mange er det en svær disciplin.

Hos Heyfunding har vi efterhånden set en del kreative måder at værdisætte sin virksomhed på (nogle bedre end andre). Disse måder kombineret med de kendte metoder, giver dig en god guideline til, hvordan du kan værdisætte din virksomhed.

… MEN, lad os lige starte med at slå fast, hvordan du IKKE skal gøre det!

Sådan skal du IKKE værdisætte din virksomhed

Don’t 1: Værdisæt din startup ud fra, hvad du kunne have fået i løn, hvis du var lønmodtager: Regnestykket er egentlig dejlig simpelt - antal år teamet har brugt i virksomheden x den årsløn I fik før I startede eller kunne have fået som lønmodtagere i dag. Det er da et nemt tal, der er til at forholde sig til! Det er også et tal, investorerne er fuldstændig ligeglade med, da det ikke fortæller noget som helst om virksomhedens reelle værdi.

Don’t 2: Værdisæt din startup (uden/med minimal omsætning) ud fra statistikker og offentlige markedsanalyser, der (med lidt god vilje) indikerer et potentiale for din idé: Igen er regnestykket ret nemt at stille op - her er et eksempel:
Din startup sælger drikkeglas til 20,- stk. og planlægger at ekspandere til hele Europa. Der er over 500 millioner indbyggere i Europa (og alle har jo brug for et drikkeglas). Du forventer at kunne indtage 1% af markedet, fordi du har planlagt en vild salgs- og markedsføringsstrategi! SÅ, du forventer at kunne sælge 5.000.000 glas á 20,- = 100.000.000 kr. i omsætning. Det er da fantastisk!

Men hey - har du husket at tage højde for:

  • Alle dine udgifter?
  • Konkurrencen på markedet?
  • Har du bevist, at du kan vinde 1% af et marked?
  • Osv...

Don’t 3: Værdisæt din startup ud fra, hvad du selv synes og føler, den er værd: Den her er ret klassisk - og vi forstår det sådan set godt. Din startup er din idé, dit hjertebarn, dit hårde arbejde, osv., og hvis du ikke synes, det er verdens bedste idé, hvem gør så? Derfor kan det nærmest gøre helt ondt at sætte en realistisk værdiansættelse, fordi den ofte er MEGET lavere end, hvad du føler din virksomhed er værd (nogle nægter endda at gå på kompromis med “prisen”), men pas nu på! Din virksomhed er helt sikkert meget værd i dine øjne, men den er ofte først noget værd i andres øjne, når du har vist gode resultater. Husk på at de penge, du får fra investorerne, skal hjælpe din startup med at komme op på den skyhøje værdiansættelse, du selv mener den er værd. Og er det ikke sjovere at eje 20% af en virksomhed til 100 millioner end 100% af en virksomhed til 1 million?

Don’t 4: Værdisæt din startup ud fra, hvor mange år, du har været i gang, hvad det har kostet dig, og hvad du KUNNE have omsat for/forventer at omsætte for: Denne er egentlig bare en kombination af nogle af de andre punkter + alle de udgifter, du lige kan finde på. Der er vist ikke grund til at gå mere i dybden med den, men i stedet vil vi slå følgende fast:

Pas på med at værdisætte din virksomhed ud fra hvad du kunne have tjent/omsat for, hvad du føler og hvad offentlige markedsanalyser fortæller. Fokuser i stedet på resultater - det er dem, der viser både dit og din virksomheds potentiale.

Forskellige metoder at værdisætte en startup på

Der findes mange anerkendte metoder til at værdisætte en startup på - vi har udvalgt nogle af de mest populære. Det er dog vigtigt at nævne, at startuppens stadie har en indflydelse på, hvilken metode der vil virke bedst for dig. Hos Heyfunding deler vi startups op i følgende stadier:

  1. Idé/koncept
  2. Udvikling
  3. Go to market
  4. Vækst
  5. Ekspansion

De første 2 er de tidlige stadier, hvor man endnu ikke har opnået de helt vilde resultater og der er ikke så mange historiske informationer i virksomheden, imens de sidste 3 er de mere etablerede stadier, hvor man kan vise nogle resultater, der er noget historie i virksomheden - nogle er måske endda tæt på break even eller et exit.

Metoder

Venture Capital metoden
Denne metode bliver ofte brugt til at værdisætte early-stage startups og den tager højde for, at en investor ønsker at lave et overskud på et exit i fremtiden. Helt grundlæggende, kan det forklares via denne formel: RoI (return on investment) = Exit værdi / Post-money værdi.

Exit værdien udregnes ofte ud fra omsætningen i virksomheden. Hvis man ikke har en omsætning, kan det være nødvendigt at sammenligne virksomheden med lignende, mere etablerede, virksomheder.

Se her hvordan du kan bruge VC metoden til at værdisætte din startup.

Relativ værdiansættelsesmetoden
I denne metode skal du sammenligne din startup med andre virksomheder på samme stadie. Afhængig af din startups stadie, kan du sammenligne på eksempelvis omsætning eller driftsoverskud. Er din startup på et tidligt stadie med ingen/minimal omsætning, kan du i stedet sammenligne på antal downloads af app, besøg på hjemmesiden, medarbejdere, etc.

Udregningen kan laves således: (konkurrentens værdi / aktivitet) * egen aktivitet

Omkostningsmetoden
Denne metode går ud på at regne ud, hvad det vil koste en konkurrent at starte en lignende virksomhed op og nå dertil, hvor din startup er i dag. Hvis det kan gøres billigere end, hvad din virksomhed er vurderet til, er din værdiansættelse for høj. Denne metode er især god til de helt tidlige startups.

Discounted cash flow metoden
Også kendt som DCF metoden. Med denne metode værdisætter man virksomheden ud fra en estimering af virksomhedens fremtidige cash flow, som man forventer vil stige på grund af investeringen. Vær opmærksom på, at denne metode virker bedst til virksomheder, der IKKE er på et helt tidligt stadie - til disse anbefales Omkostningsmetoden.

Udregningen af DCF metoden kan laves således: CF1/(1+r)1+CF2/(1+r)2+CFn/(1+r)n
Hvor:

  • CF = Cash flow for dette år
  • CF1 = Cash flow for år 1
  • CF2 = Cash flow for år 2
  • CFn = Cash flow for resten af årene
  • r = Discount rate

Gode råd til værdisætning

  1. Brug enhjorning.bot
    Her kan du slå en virksomheds navn/CVR nummer op og se, om de har modtaget en investering, hvornår det er sket og til hvilken værdisætning.

  2. Kig på typer af investorer
    Det er vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvilken type investor, du gerne vil have med ind i din virksomhed. Skal det være en aktiv eller inaktiv investor? En med et stort netværk i branchen? Her taler man også ofte om “kloge” penge, som kommer fra en investor, der kommer med noget værdifuld viden for din virksomhed. Nogle investorer foretrækker at lave kortsigtet investering, der giver en hurtig fortjeneste - andre foretrækker langsigtede investeringer. OSV…
    Det er derfor en stor fordel for dig, hvis du har gjort dig nogle tanker om, hvilken type investor, du gerne vil have med på holdet.

  3. Vær realistisk, men husk at mærke efter
    Sørg for du ikke sætter en værdiansættelse, der er helt hen i vejret, for så får du ALDRIG en investors interesse. Samtidig skal du heller ikke værdisætte din virksomhed så lavt, at du ikke har det godt med det (for så får du det aldrig godt med det). Det er en hårfin balance, og i nogle situationer kan det måske endda være en fordel at værdisætte din virksomhed 5-10% højere end planlagt, så du har lidt at forhandle med investorerne med.